Onafhankelijk
toeristisch
platform
Strategisch merkonderzoek Texel 2025
VVV Texel heeft Hendrik Beerda Brand Consultancy in 2023 en 2024 de opdracht gegeven om de merkkracht en reputatie van Texel te analyseren en te vergelijken met de andere Nederlandse streken en eilanden.
In 2025 is een vervolgopdracht gegeven om deze merkanalyse te actualiseren, inclusief een analyse van de merkkracht van de vrijetijdsorganisaties die op Texel zijn gevestigd.
Aantal gegevens over dit onderzoek:
-
Publicatiedatum is 13 april 2025.
-
VVV Texel heeft de volgende merken als benchmarks gedefinieerd: – Ameland – Terschelling – Veluwe – Zeeuwse eilanden – Zuid-Limburg.
-
Bij de nieuwe analyse is gebruikgemaakt van de resultaten van het Steden & Streken Merkenonderzoek (edities 2015 tot en met 2025) en van de merkenonderzoeken in de cultuur-, dagattractie-, evenementen- en sportsector.
-
In de nieuwe analyse is tevens aandacht besteed aan de merkpositie van Texel als gemeente.
-
De grootschalige merkenonderzoeken waarop deze analyse is gebaseerd, zijn uitgevoerd met het merkenmodel BrandAlchemy™
Conclusies en aanbevelingen
Conclusies
- In 2025 staat Texel op de 3e positie in de ranglijst van 100 sterkste streken en eilanden van Nederland en neemt Texel als gemeente de 4e plaats in op de merkkrachtranglijst van alle 342 gemeenten van Nederland.
- 93 procent van de volwassen Nederlanders kent het eiland Texel van naam; deze score wijkt weinig af van de gemiddelde bekendheid van het merk in de periode 2021-2024.
- Texel bezet de 9e positie op de ranglijst van de waardering. Op de bindingsranglijst bevindt Texel zich op de 12e plaats; de binding met Texel heeft zich, na een daling tussen 2023 en 2024, hersteld in 2025.
- De intentie om Texel te bezoeken is 26 procent in 2025, hetgeen een mooie 13e plek oplevert op de ranglijst van de bezoekintentie. Maar liefst 38 procent van degenen die Texel kennen, denkt dat de populariteit van Texel in de komende 2 jaar in populariteit zal toenemen, waarmee de koppositie wordt ingenomen op de populariteitsranglijst.
- Texel is nóg krachtiger dan gemiddeld bij degenen met een boven modaal inkomen, hoger opgeleiden, gepensioneerden en andere 65-plussers en mensen die in het westen van Nederland wonen (uitgezonderd de 3 grote steden) of in het oosten.
- Als het gaat om de vrijetijdsbesteding van de Nederlanders op cultureel gebied is Texel bovengemiddeld sterk bij liefhebbers van opera, klassieke muziek, cabaret, ballet, moderne dans, galeries, musea, films, toneel en musicals.
- Texel is eveneens extra populair bij mensen die graag een dierentuin bezoeken, die in hun vrije tijd fiets- of wandeltochten maken, degenen die zelf sporten, mensen die graag (een korte) vakantie in eigen land vieren en/of erop uit gaan met de auto en Nederlanders die het leuk vinden om te winkelen.
- De merkpersoonlijkheid van Texel wordt bepaald door de unieke, actieve en sympathieke uitstraling. Verder ervaart de Nederlander Texel als een creatief, zelfverzekerd eiland, met ruige (lees: natuurlijke) kanten.
- Als het gaat om de merkprestatie is Texel duidelijk een merk dat vooral gewaardeerd wordt vanwege de aantrekkelijke mogelijkheden om te fietsen, te wandelen, vakantie te vieren en/of met de auto te bezoeken, met mooie natuur en aantrekkelijke recreatiegebieden, in combinatie met de prettige sfeer die Texel uitstraalt.
- Andere prestatiefactoren die vaker dan gemiddeld aan Texel worden gekoppeld zijn hoge kwaliteit van het verblijf, goede horeca- en uitgaansmogelijkheden en afwisselende activiteiten. Texel heeft echter nog ruimte om zich verder op deze aspecten te ontwikkelen.
- Texel heeft geen sterke merken in de cultuur-, dagattractie-, evenementen- of sportsector. Op dit gebied zijn er mogelijkheden om Texel opvallender in de schijnwerpers te zetten.
Aanbevelingen
- Texel is in 2025 omgeven door een positieve vibe, gezien de hoge scores op het gebied van waardering, binding, bezoekintentie en vooral de, volgens de Nederlanders te verwachten, populariteitsstijging.
- Het is daarom van belang om de goede merkpositie van Texel te handhaven en waar mogelijk te verstevigen. Hierbij is het vooral aan te bevelen om prestatiefactoren op het gebied van natuur, recreatie en kwalitatieve vrijetijdsbeleving te blijven communiceren en waar te maken.
- Om de sterke uitstraling van Texel als uniek, actief en sympathiek eiland optimaal te benutten, kan door de Texelse middenstand en andere organisaties en instanties overwogen worden om meer initiatieven te ontwikkelen die aansluiten bij deze positionering.
- Gedacht kan worden aan het promoten en/of ontwikkelen van (meer) activiteiten die impact hebben op regionaal of zelfs nationaal niveau in de sport- en/of evenementensector. Hierbij is het aan te raden om zoveel mogelijk elementen te gebruiken die uniek zijn voor Texel en die overeenkomen met het sterke merkprestatieprofiel.
- Andere gebieden waarin mogelijkheden zijn om initiatieven te promoten en te ontwikkelen, zijn aan de natuur gerelateerde activiteiten, culturele activiteiten (bijvoorbeeld gericht op film-, muziek-, theater- en kunstliefhebbers), of het organiseren van activiteiten die een positieve uitwerking hebben op de perceptie van het winkelaanbod op Texel.