Onafhankelijk
toeristisch
platform

Hoe toeristische bestemmingen eerlijker kunnen worden beheerd

The Travel Foundation heeft onderzocht hoe toeristische bestemmingen eerlijker kunnen worden beheerd om lokale gemeenschappen beter te dienen. Hoewel toerisme economische kansen biedt, blijven de voordelen vaak beperkt tot een kleine groep, terwijl de lasten breed worden gedragen.

Het rapport identificeert 25 mogelijke uitkomsten voor eerlijk toerisme, verdeeld over vijf categorieën: economisch, ecologisch, ruimtelijk, cultureel en toeristische ervaring. Daarnaast worden ongeveer 40 mechanismen beschreven om de voordelen van toerisme beter te verdelen, zoals belastingen en training.

De belangrijkste bevinden uit dit onderzoek zijn: 

  • DMO's en toeristische organisaties moeten dieper inzicht krijgen in waardeketens binnen bestemmingen, specifiek wie er profiteert en wie de lasten draagt. Dit vereist gedegen onderzoek en monitoring van de impact.
  • Het simpelweg uitbreiden van toerisme of het aantrekken van luxe toeristen is geen garantie voor eerlijkere verdeling - het kan zelfs averechts werken en ongelijkheid vergroten. Er moet kritisch gekeken worden naar de werkelijke impact.
  • Omdat toerisme sterk leunt op publieke voorzieningen en infrastructuur, is het rechtvaardig dat de sector ook bijdraagt aan het algemeen belang van de gemeenschap. Dit kan via belastingen, werkgelegenheid en andere publieke voordelen.
  • Voor een productieve dialoog over eerlijk toerisme is een gedeeld begrippenkader nodig over de verdeling van voor- en nadelen en toegang tot lokale middelen, zodat alle partijen dezelfde taal spreken.
  • Het creëren van meer gelijkheid is complex en contextafhankelijk. Hoewel perfecte gelijkheid wellicht onbereikbaar is, zijn doelgerichte en soms gedurfde acties nodig voor verbetering.
  • De meeste initiatieven voor eerlijk toerisme vereisen nauwe samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en lokale gemeenschappen, met focus op langetermijndoelen. DMO's kunnen hierin een coördinerende rol spelen.
  • Transparantie, verantwoording en duidelijke communicatie zijn essentieel om vertrouwen op te bouwen en ervoor te zorgen dat gemeenschappen profiteren van toerisme. Het rapport bevat ook 25 casestudies als praktijkvoorbeelden.
Image

Inschrijven nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws, cijfers en onderzoeken over het toerisme? Meld u dan hier aan voor de maandelijkse KADO Texel Nieuwsbrief.

Vul uw e-mailadres in
Invalid Input
Image

KADO Texel is een overzichtelijk platform met relevante en actuele informatie voor Texel over het toerisme en aanverwante branches. Het platform is een samenwerking tussen het Texels Ondernemers Platform (TOP), TESO, VVV Texel en Gemeente Texel.

Image
Image
Image
Image