Onafhankelijk
toeristisch
platform
Bekendheid, imago en bezoekintentie van Texel 2021
Het bureau Trends & Tourism heeft in opdracht van KADOO Texel een onderzoek uitgevoerd naar de bekendheid, het imago en bezoekintentie van Texel. Bij dit onderzoek zijn Nederlanders (uit Noord- en Zuid-Holland) en Duitsers (uit Noordrijn Westfalen) ondervraagd.
Samenvatting
Uit onderzoek van Trends & Tourism komen de volgende opvallende resultaten met betrekking tot de bekendheid van Texel, het imago en de bezoekintentie:
- De bekendheid met Texel is, zoals verwacht, groter onder Nederlanders dan onder Duitsers. Ruim de helft van de Nederlanders geeft aan ooit op Texel te zijn geweest. Van de Duitsers is één op de vijf wel eens op Texel geweest.
- Texel wordt door zowel Nederlanders als Duitsers gezien als 'rustgevend', 'authentiek', 'sfeervol' en 'dichtbij'. Duitsers noemen ook relatief vaak 'veelzijdig'. Er zijn weinig verschillen tussen de bezoeker en de niet-bezoeker, wat betekent dat Texel er in slaagt haar identiteit en propositie goed over te brengen.
- De leeftijdsgroep 50+ is beter bekend met Texel dan de groep 30-50 jaar. Er zijn ook verschillen te zien in het imago bij deze leeftijdscategorieën. De groep 50+ ziet Texel vaker als 'gemoedelijk', 'sfeervol' en 'authentiek'. Bij Nederlandse ondervraagden kwam 'dichtbij' daar nog bij. De jongere doelgroep ziet Texel vaker als 'avontuurlijk' en 'duurzaam'.
- De intentie om Texel te gaan bezoeken in de toekomst is min of meer gelijk voor Nederlanders en Duitsers. Ruim een kwart is beslist/waarschijnlijk van plan om Texel in de komende drie jaar te gaan bezoeken voor een korte of lange vakantie.
- Van de Nederlanders die Texel in de afgelopen drie jaar voor een vakantie heeft bezocht is 70% van plan om dat de komende drie jaar weer te doen. Onder Duitsers ligt deze intentie tot herhaalbezoek op bijna 85%.
Bron: Trends & Tourism
Imago van Texel naar leeftijd - Nederlanders
totaal | 30-49 jaar | 50+ jaar | |
---|---|---|---|
1. Rustgevend | 67% | 63% | 70% |
2. Gemoedelijk | 39% | 34% | 42% |
3. Authentiek | 29% | 30% | 29% |
4. Sfeervol | 26% | 25% | 27% |
5. Dichtbij | 21% | 16% | 26% |
6. Verrassend | 20% | 19% | 21% |
7. Veelzijdig | 18% | 15% | 20% |
8. Avontuurlijk | 15% | 20% | 12% |
9. Duurzaam | 7% | 10% | 5% |
10. Creatief | 7% | 8% | 6% |
11. Bourgondisch | 5% | 6% | 4% |
12. Modern | 5% | 8% | 2% |