Onafhankelijk
toeristisch
platform

What’s Happening Online 2024

Dit rapport van Marktonderzoeksbureau Ruigrok biedt een schat aan inzichten over het online gedrag van Nederlanders, met speciale aandacht voor de verschillende generaties: Generatie Z, Millennials, Generatie X en Babyboomers. Ontdek hoe deze groepen zich verhouden tot social media, e-commerce, online financiën en de opkomst van AI.

 

Belangrijke conclusies

  • Online gedrag: Generatie Z en Millennials, gebruiken social media vaker voor inspiratie, het volgen van trends en het ontdekken van nieuwe merken en producten. Ze zijn ook actiever in het kopen van producten via social media in vergelijking met oudere generaties. Het gebruik van social media is vergeleken met vorig jaar niet veel veranderd. WhatsApp wordt nog steeds het meest gebruikt
  • Invloed bij aankopen: Generatie Z en Millennials, zijn sneller geneigd zijn om een aankoop te doen na het zien van een online advertentie dan oudere generaties
  • Barrières bij aankopen: Ondanks de invloed van social media, geven veel consumenten de voorkeur aan het kopen van producten via de officiële websites van bedrijven. Belangrijke barrières zijn een gebrek aan vertrouwen in social media-verkopen en de voorkeur voor directe aankopen
  • Smartphone gebruik: de smartphone het meest gebruikte device om mee te internetten onder Nederlanders. Generatie Z en Millennials gebruiken hun smartphone vaker voor bankzaken en online betalingen dan de oudere generaties
  • Veiligheid en Privacy: Babyboomers maken zich meer zorgen over de veiligheid van online aankopen en letten op beveiligingselementen van webshops. Jongere generaties zijn minder bezorgd over deze aspecten, maar maken zich meer zorgen over het misbruik van persoonlijke gegevens
  • Reviews: spelen een cruciale rol in het aankoopproces, vooral voor Generatie Z en Millennial. Generatie X en Babyboomers letten meer op andere kenmerken, zoals beveiliging en keurmerken
  • Betrouwbaarheid: vooral Generatie Z en Millennials, hechten veel waarde aan de uitstraling van een webshop. Een betrouwbare en professionele uitstraling kan het vertrouwen van de consument vergroten en hen aanmoedigen om een aankoop te doen
  • Zoekmachines: De meerderheid van de Nederlanders geeft de voorkeur aan het gebruik van zoekmachines, zoals Google of Bing, voor het opzoeken van informatie. Generatie Z en Millennials maken ook gebruik van AI-toepassingen en social media om informatie te zoeken, maar de traditionele zoekmachine blijft de meest populaire keuze
  • AI: De meeste Nederlanders hebben gehoord van AI, en ChatGPT is de meest bekende en gebruikte AI-toepassing. Ongeveer een derde van de Nederlanders maakt wekelijks gebruik van AI. AI wordt voornamelijk gebruikt voor het schrijven van teksten, het opzoeken van informatie, en het brainstormen van ideeën.

Interessantste doelgroepen voor Texel

Milennials (28-42 jaar)
- Zijn de meest actieve online kopers
- Gebruikt vrijwel alleen smartphone
- Willen een gemakkelijk bestelproces
- Hebben zorgen over AI
- Social media advertenties zijn heel relevant

Generatie X (43-62 jaar)
- Zorgen om veiligheid online
- Social media advertenties enigszins relevant
- Willen ook persoonlijk contact

Babyboomers (63-78 jaar)
- Koopt met name via PC/laptop
- Willen keurmerk (Thuiswinkel/Trusted Shops)
- Voelen zich bezwaard bij online kopen
- Wil bij milieu bewust bedrijf kopen.

Bron: Ruigrok - onderzoek & advies

Image

Inschrijven nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws, cijfers en onderzoeken over het toerisme? Meld u dan hier aan voor de maandelijkse KADO Texel Nieuwsbrief.

Vul uw e-mailadres in
Invalid Input
Image

KADO Texel is een overzichtelijk platform met relevante en actuele informatie voor Texel over het toerisme en aanverwante branches. Het platform is een samenwerking tussen het Texels Ondernemers Platform (TOP), TESO, VVV Texel en Gemeente Texel.

Image
Image
Image
Image