Onafhankelijk
toeristisch
platform

Segmentatie onderzoek Duitse en Vlaamse Texel-gast

Naast analyse van de Nederlandse gast (het jaarlijkse Market Response onderzoek), is inmiddels een bruikbaar model toegepast voor de Duitse en Vlaamse Texel-gast. Dit onderzoek, wat geadopteerd is voor landelijk onderzoek door NBTC, geeft inzicht in de waarden uit het dagelijks leven, culturen, voorkeuren en consumentengedrag van onze buren, uitgevoerd door bureau Glocalities International B.V., onderdeel van Motivaction. De resultaten en conclusies van dit onderzoek zijn bruikbaar voor ondernemend Texel gelet op productaanbod, productontwikkeling en marketingcommunicatie. 

Glocalities-model

Het Glocalities-model is een internationaal leefstijlonderzoek op basis van waarden, leefstijlen, psychologie en trends. De kracht van Glocalities is dat het model rekening houdt met culturele verschillen. Het model bevat 5 doelgroepen: Challengers, Conservatives, Socializers, Creatives en Achievers.

De Socializers en Creatives uit Duitsland en België zijn de grootste segmenten onder de Texel-bezoeker. De onderzoeksresultaten met betrekking tot de overige drie segmenten bevatten te weinig respondenten om betrouwbare conclusies te genereren.

Texel VS. Nederlandse gemiddelde

Aandeel segmenten per land (Texel)Aandeel segmenten per land (in heel NL)
CreativesSocializersCreativesSocializers
Duitsland62%24%32%32%
- NordRhein-Westfalen60%27%32%30%
België60%32%26%37%
- Vlaanderen59%33%28%42%

Texel

  • Verreweg de meeste bezoekers uit Duitsland en België landen behoren tot de Creatives (60%+) doelgroep. Ten opzichte van de totale populatie zijn uit beide landen significant meer Creatives onder de bezoekers te vinden (62% van de Duitse bezoekers behoren tot de Creatives, in heel Nederland behoort 32% tot de Creatives).
  • Ook de Socializers vormen een relatief grote groep binnen de bezoekers (20%+), maar dit segment is in beide landen groter in omvang (30%+) als we naar de totale bevolking kijken (18-70 jaar oud)
  • De overgrote meerderheid van de bezoekers uit Duitsland komen uit Nordrhein Westfalen (73%). Vrijwel alle Belgische bezoekers zijn afkomstig uit het Vlaams Gewest (96%).
  • Ten opzichte van de totale populatie behoren er minder Socializers tot onze bezoekers (24% van de Duitse bezoekers behoort tot de Socializers, terwijl in heel Duitsland 32% tot de Socializers behoort).

Nederland

  • Per land zijn er kleine verschillen in de segmenten. Zo zijn er in Duitsland bijvoorbeeld significant meer Creatives in vergelijking tot de andere segmenten. De Socializers zijn significant oververtegenwoordigd in België.
  • Socializers en Creatives zijn net als voor Texel de grootste segmenten voor Duitsland en België. Duitsland: Socializers 32% en Creatives 32%. België: Socializers 37% en Creatives 26%.

Doelgroepen Creatives & Socializers

Creatives

Creatives zijn ruimdenkende idealisten die zelfontwikkeling en cultuur belangrijk vinden. Ze geven de voorkeur aan duurzame mobiliteit zoals openbaar vervoer en deelauto's, en genieten van activiteiten zoals mindfulness, yoga, fotografie en gezond koken.   

Socializers

Socializers zijn gezelligheidszoekers die waarde hechten aan entertainment, vrijheid en familie. In hun vrije tijd spenderen ze veel tijd met familie en vrienden. Ze gaan graag wandelen, naar pretparken en op reis. Ze hebben vaak een voorkeur voor pakketreizen, strandvakanties, citytrips en cruises. Hoewel ze duurzaamheid erkennen, passen ze hun gedrag hierin beperkt aan. 

Interesses tijdens vakantie

Het merendeel van de bezoekers komt voor een plezierige tijd met de familie/vrienden, dit geldt zowel voor Creatives als Socializers, maar beide groepen hebben wel verschillende wensen voor hun ideale vakantie:

  • Creatives: zouden het liefst meer willen ontdekken, actieve dingen doen, verrast worden, cultuur ontdekken. Maar daarnaast willen ze ook ontspanning en ontsnappen aan de dagelijkse sleur. Ze tonen interesse in natuur, bezienswaardigheden en erfgoed tijdens vakanties, en verblijven vaak in B&B's en hotels, soms ook op campings of in vakantiehuisjes.
  • Socializers: willen echt met de familie leuke dingen doen, naar het strand en hapje eten. Niet echt gericht op allerlei (sportieve) activiteiten. Voor reizen naar Nederland worden ontspanning, ontsnappen aan de dagelijkse sleur en het ervaren van verschillende culturen als belangrijkste reismotieven genoemd. Ze verblijven voornamelijk in hotels, vakantiehuizen of B&B's.

Glocalities-paspoorten

Om inzicht te krijgen in de doelgroepen waar NBTC zich op richt maken zij ook gebruik van het Glocalities-model. NBTC heeft per doelgroep een paspoort opgesteld. Hierin staat uitgebreide informatie over de Glocalities-segmenten en hun vrijetijdsgedrag.

Persona Sophie beschrijft het Glocalities-segment Creatives en persona Kim beschrijft de Socializers.

Kansen voor u als ondernemer

Voor u als ondernemer is het belangrijk om te weten dat met name deze doelgroepen naar Texel komen. Zo kunt u inspelen op de wensen en behoeftes van deze doelgroepen. Dit zijn voor u een aantal kansen per doelgroep:

Creatives

  • Vinden duurzaamheid belangrijk en passen hun gedrag bewust aan, door bijvoorbeeld vegetarisch of vegan te eten. 
  • Een van de belangrijkste reismotieven om naar Nederland te reizen volgens Creatives is ‘relaxation’ (46%). Gezondheid, Mindfulness & yoga zijn belangrijk voor deze doelgroep.

Socializers

  • Ook voor deze groep is 'relaxation' (53%) een van de belangrijkste redenen om naar Nederland te reizen. Socializers houden van relaxen op het strand en naar de wellness gaan (zoals een schoonheidsspecialiste of sauna). 
  • Socializers houden van entertainment en dan met name voor het gezin. Attracties voor de hele familie zijn dus ook een kans voor Texel. 

Bron: Glocalities International B.V.

Image

Inschrijven nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws, cijfers en onderzoeken over het toerisme? Meld u dan hier aan voor de maandelijkse KADO Texel Nieuwsbrief.

Vul uw e-mailadres in
Invalid Input
Image

KADO Texel is een overzichtelijk platform met relevante en actuele informatie voor Texel over het toerisme en aanverwante branches. Het platform is een samenwerking tussen het Texels Ondernemers Platform (TOP), TESO, VVV Texel en Gemeente Texel.

Image
Image
Image
Image