Onafhankelijk
toeristisch
platform

Market Response database onderzoek 2024

VVV Texel heeft voor het achtste opeenvolgende jaar bureau MarketResponse een databaseanalyse laten uitvoeren, op basis van VVV Texel boekingen in het seizoen 2024, gebruik makend van CBS-data. De geselecteerde parameters (levensfase, opleiding, gezinsinkomen en Leisure leefstijlen) zijn niet random gekozen, maar vormen belangrijke ingrediënten voor de marketingsegmentatiestrategie van VVV Texel en dient daarmee als basis voor de promotionele activiteiten.  

Door deze jaarlijkse resultaten af te zetten tegen de gehele jaarreeks (2017 t/m 2023) ontstaan waardevolle trends en inzichten voor toeristisch ondernemend Texel.1   

In deel 1 worden de parameters ‘Gezinsinkomen’ en ‘Leisure leefstijl’ behandeld. Medio november wordt deel 2 gepubliceerd met analysen van ‘Levensfase’ en ‘Opleiding’ via dit platform. 

De belangrijkste conclusies en bevindingen uit deel 1:

  • De groep ‘2,5x modaal’ op Texel is significant groter dan op landelijk niveau. Tezamen met “2x modaal” vertegenwoordigen deze twee inkomensgroepen bijna 57% van de gasten op Texel, waar dit landelijk net onder de 40% is in 2024.
  • ‘Beneden modaal’ blijft op Texel afnemen en komt dit seizoen onder de 10% en is daarmee het kleinste segment. Landelijk vertoont ook een dalende trend, maar vormt 23% van het totaal (modaal inkomen in 2024 is ruim € 42.000).
  • Voor Texel: de segmenten '2x modaal’ en '2,5x modaal' zijn bijna verdubbeld ten opzichte van 2017. Landelijk is dit ook van toepassing op ‘2x modaal, maar niet bij ‘2,5x modaal’.
  • Opmerkelijk: terugloop op Texel van ‘Stijlzoeker’-doelgroep naar 21,4%. Voor het eerst sinds de start van deze analyse in 2018 is een daling zichtbaar en komt deze groep bijna terug op het niveau van 2018. Deze groep is op Texel oververtegenwoordigd t.o.v. landelijk (15,5%).

1. Gezinsinkomen

2,5x modaal of hoger blijft ook in 2024 grootste groep met 37% 
Sinds 2018 het grootste segment op Texel en alleen bij de start van de meting in 2017 was de grootste groep ‘1,5x modaal’. Na een uitzonderlijke toename in 2021, vertegenwoordigt deze groep anno 2024 37,1% van de Texel bezoekers. Hetgeen een daling is vanaf 2022, maar ver boven het landelijk gemiddelde (landelijk in 2024: 24,5%).  

2x modaal is grootste stijger in 2024 
Zowel op Texel als landelijk laat deze groep een grote stijging zien. Op Texel van 11,5% naar 19,8%. Landelijk van 8,9% naar 15,0%. De stijging op Texel volgt na een stabilisatie in de periode 2021-2023. Deze groep stijgt daarmee ver boven de groep ‘Modaal’ (9,3%), waar het sinds het begin van de metingen onder bleef. Landelijk gezien is deze groep nu gelijk aan de groep ‘Modaal (15%). 

1,5x modaal blijft dalen sinds 2022 
De groep ‘1,5 x modaal’ daalt in 2024 gestaag verder op Texel tot 25,6%. Deze groep blijft nog wel de 2e groep. Landelijk gezien is deze groep juist stabiel sinds 2021. In 2024 ligt het landelijke aandeel op 22,5%. 

Categorieën ‘Beneden modaal’ en ‘Modaal’ dalen onder de 10% 
De groep ‘Beneden modaal’ was in 2017 nog goed voor 23,6% aandeel op Texel (Nederland: 34,1%), maar is inmiddels fors gedaald naar 8,3% en daarmee het laagste segment (Nederland 2024: 23,1%). Landelijk was dit altijd het grootste segment sinds de start van deze monitoring in 2017, maar daar is dit seizoen verandering in gekomen. De grootste groep is landelijk nu ‘2,5x modaal’ (24,5%). 

Vergelijking Nederland versus Texel  
Landelijk hebben de groepen ‘Beneden modaal’ (plek 2) en ‘2,5 x modaal of hoger’ (plek 1) stuivertje gewisseld qua positie. Elk segment vormt in 2024 iets minder dan een kwart van het totaal, respectievelijk 23,1% en 24,5%. Op Texel zijn in 2024 de segmenten ‘2,5 x modaal of hoger’ en ‘1,5x modaal’ de grootste vertegenwoordigers met respectievelijk 37,1% en 25,6%.  

Opvallend lijkt de stijging op Texel bij ‘2x modaal’ van 11,5% in 2023 naar 19,8% in 2024, maar ook landelijk is een vergelijkbare stijging waar te nemen bij deze groep (van 8,9% in 2023 naar 15,0% in 2024). Mogelijke verklaring hiervan zijn de gestegen CAO's afgelopen jaar (in 2023 gemiddeld +7% en in 2024 ruim +5%). 

Voor Texel scoren de inkomensgroepen ‘Modaal’ en ‘Beneden modaal’ een aandeel lager dan 10%. Landelijk liggen alle segmenten dicht bij elkaar met percentages tussen de 15,0% en 24,5%. Voor Texel liggen de segmenten veel verder uit elkaar met percentages tussen de 8,3% en 37,1%. 

Gezinsinkomen (CBS)20242023202220212020201920182017 (= 100)Texel vs NL
Beneden modaal8,3 (35)10,3 (44)10,3 (44)9,8 (42)18,3 (78)21,9 (93)19,2 (81)23,636
Modaal9,3 (55)11,9 (70)11,8 (70)12,1 (72)19,8 (117)20,7 (123)20,1 (119)16,962
1,5n x modaal25,6 (86)27,2 (91)27,4 (92)24,9 (83)19,5 (65)19,7 (66)20,5 (69)29,9114
2n x modaal19,8 (192)11,5 (112)11,2 (109)11,4 (111)15,8 (153)14,9 (145)15,9 (154)10,3132
2,5 x modaaln of hoger37,1 (192)39,1 (203)39,4 (204)41,7 (216)26,6 (138)22,8 (118)24,3 (126)19,3152

2. Leisure leefstijl

Leisure leefstijlen 
VVV Texel maakt ook jaarlijks een segmentatie op basis van de zogenaamde ‘Leefstijlvinder’, ontwikkeld door MarketResponse en gebruikt door veel toeristische bestemmingen. Dit is een segmentatiemodel waarbij inzicht wordt verkregen aan de hand van de leefstijl van de Texel-doelgroep (welke meerdaags het eiland verblijft) op het gebied van vakantie- en vrijetijdsbesteding.  

Stijlzoeker blijft grootste groep en blijft net boven het niveau van 2021 
De ‘Stijlzoeker’ is de zelfverzekerde en doelgerichte recreant met een actieve levensstijl. Luxe en comfort zijn belangrijk. Opvallend is dat deze ‘Stijlzoeker’ op Texel, na een stijging in 2022 en 2023 een daling laat zien in 2024. Deze, voor Texel grootste groep sinds 2018, vormt in 2024 21,4% van de meerdaagse bezoekers (in 2023 was dit nog 22,8%). Landelijk gezien is deze groep ook gedaald en heeft een aandeel van 15,5% in 2024. 

Inzichtzoeker laat, na stabilisatie, een daling zien 
De ‘Inzichtzoeker’ is de over het algemeen iets oudere gast op zoek naar inspirerende en rustige activiteiten. De doelgroep ‘Inzichtzoeker’ daalt op Texel in 2024 naar 13,8% waar dit in 2023 nog 14,8% was.  Landelijk is er een stabilisatie te zien en vormt de groep met 13,1% een iets kleiner aandeel dan op Texel. Deze groep laat over afgelopen jaren de grootste stijging zien, zowel voor Texel als landelijk. Met het oog op de vergrijzing lijkt dit geen verrassende tendens. 

Stijgers 
Voor de ‘Plezierzoeker’ draait recreëren om plezier hebben. Met familie en/of vrienden op vakantie, waarbij er voor iedereen iets te doen moet zijn. De doelgroep ‘Plezierzoeker‘ stijgt op Texel voor het eerst in 4 jaar weer iets. Deze groep steeg van 15,1% in 2023 naar 15,9% in 2024. Landelijk is dit, ook in 2024, de grootste groep met 18,4% (m.u.v. 2021 toen de ‘Rustzoeker’ hoger uitviel), terwijl op Texel de ‘Stijlzoekers’ sinds 2018 deze eer te beurt valt en nog steeds ruim boven de andere segmenten uitsteekt.  

De ‘Harmoniezoeker’ is gemoedelijk, vrolijk en zachtaardig. Op vakantie willen ze dat er voor iedereen iets te doen is. Het draait om gezelligheid. De ‘Harmoniezoeker’ laat een stijging zien in 2024 naar 13,0% en komt daarmee na 2 jaar weer boven de ‘Verbindingzoeker’ uit. Landelijk gezien is deze groep vrij stabiel vanaf 2018 rond de 12%. 

Daler 
De ‘Verbindingzoeker’ zet zich graag in voor anderen en geniet in de overige tijd graag van de natuur, een museum of het theater. Rondtrekken hoort bij hun reisgedrag. De ‘Verbindingszoeker’ laat een daling zien in 2024 naar 11,7% (2023: 12,2%). Op landelijk niveau is eveneens een lichte daling te zien in 2024 naar 12,2% (2023: 12,6%). 

Rustzoeker is landelijk 2e groep 
De ‘Rustzoeker’ blijft graag dichtbij huis en vindt het fijn om zoveel mogelijk van tevoren geregeld te hebben. Privacy en rust zijn belangrijk. De “Rustzoeker” laat op Texel een stijging zien ten opzichte van 2023 (12,4%) naar 13,4% en komt daarmee dicht in de buurt van de ‘Harmoniezoeker’ (13,0%) en de ‘Inzichtzoeker’ (13,8%). Landelijk vormt deze categorie een grotere vertegenwoordiging. Met een aandeel van 17,2% in 2018 en na een piek in 2021 (18,5%) zit dit segment in 2024 op 17,3%. 

Meer informatie over dit segmentatiemodel: https://leefstijlvinder.nl/

Leisure Leefstijl2024202320222021202020192018Texel vs NLLeisure Leefstijl
Stijlzoekers21,422,822,621,521,921,121,2138Stijlzoekers
Plezierzoekers15,915,115,415,918,417,417,187Plezierzoekers
Harmoniezoekers1311,211,713,613,313,213,4106Harmoniezoekers
Rustzoekers13,412,412,013,312,514,413,978Rustzoekers
Avontuurzoekers11,511,012,012,210,612,196Avontuurzoekers
Verbindingzoekers11,712,212,411,211,011,311,196Verbindingzoekers
Inzichtzoekers13,814,914,912,510,811,911,2106Inzichtzoekers
 100100100100100100100 
Image

Inschrijven nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws, cijfers en onderzoeken over het toerisme? Meld u dan hier aan voor de maandelijkse KADO Texel Nieuwsbrief.

Vul uw e-mailadres in
Invalid Input
Image

KADO Texel is een overzichtelijk platform met relevante en actuele informatie voor Texel over het toerisme en aanverwante branches. Het platform is een samenwerking tussen het Texels Ondernemers Platform (TOP), TESO, VVV Texel en Gemeente Texel.

Image
Image
Image
Image