Onafhankelijk
toeristisch
platform
Market Response database onderzoek 2023
VVV Texel heeft voor het zevende opeenvolgende jaar bureau MarketResponse een databaseanalyse laten uitvoeren, op basis van VVV Texel boekingen, gebruik makend van CBS-data. De geselecteerde parameters (levensfase, opleiding, gezinsinkomen en leisure leefstijlen) zijn niet random gekozen, maar vormen ingrediënten voor de marketingsegmentatiestrategie van VVV Texel en dient als basis dient voor haar promotionele activiteiten. Door deze jaarlijkse resultaten af te zetten tegen de gehele jaarreeks (2017 t/m 2022) ontstaan waardevolle trends en inzichten voor toeristisch ondernemend Texel. Kanttekening: corona laat in 2020 en 2021 een afwijkend beeld zien qua doelgroep samenstelling ervoor en -na.
In deze analyse worden de parameters ‘Gezinsinkomen’ en ‘Leisure leefstijl’ behandeld. Medio november worden analysen van de parameters ‘Levensfase’ en ‘Opleiding’ gepresenteerd via KADO Texel.
De belangrijkste conclusies en bevindingen, gebaseerd op de boekingen van seizoen 2023:
1. Gezinsinkomen
2,5x modaal of hoger blijft ook in 2023 de grootste groep met bijna 40%.
Sinds 2018 vertegenwoordigt deze groep de grootste groep op Texel. Bij de start van de meting in 2017 was de grootste groep ‘1,5x modaal’. Na een significante toename in 2021, vertegenwoordigt deze groep anno 2023 39,1% van de Texel bezoekers. Hetgeen een daling is ten opzichte van zowel 2021 als 2022, maar waar het ver boven het landelijk gemiddelde blijft (landelijk gemiddeld in 2023: 25,9%).
1,5x modaal daalt
De groep ‘1,5 x modaal’ daalde op Texel in 2023 naar 27,2%. De twee voorgaande jaren was er juist een lichte groei zichtbaar (2021: 24,9% en 2022: 27,4%). Ook landelijk is een lichte daling te zien naar 22,5% voor deze categorie.
Categorie ‘Beneden modaal’ stabiliseert
De groep ‘Beneden modaal’ was in 2017 nog goed voor 23,6% (Nederland: 34,1%), maar blijft de laatste twee jaar (2022 en 2023) steken op 10,3% (Nederland: 2022: 26,6% en 2023: 26,5%). Landelijk is dit de grootste groep sinds de start van de Texelse monitoring in 2017.
Vergelijking Nederland versus Texel
Landelijk komen de groepen ‘Beneden modaal’ en ‘2,5 x modaal of hoger’ steeds dichter bij elkaar te qua aandeel. Beiden vormen in 2023 ruim een kwart van het totaal, respectievelijk 26,5% en 25,9%, in Nederland. Voor Texel zijn in 2023 de klassen ‘2,5 x modaal of hoger’ en ‘1,5x modaal’ de grootste vertegenwoordigers met respectievelijk 39,1% en 27,2%.
De overige inkomensgroepen scoren een aandeel lager dan 12%. Landelijk gezien blijft de laatste twee jaar de verdeling over de 5 groepen redelijk consistent. Voor Texel zien we een verschil tussen de groepen ‘1,5x modaal’ en ‘2,5x modaal of hoger’ en de overige groepen. Waarbij de overige groepen in 2023 een lichte stijging laten zien en de 1e twee genoemde groepen een lichte daling.
Gezinsinkomen (CBS) | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 (= 100) | Texel vs NL |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Beneden modaal | 10,3 (44) | 10,3 (44) | 9,8 (42) | 18,3 (78) | 21,9 (93) | 19,2 (81) | 23,6 | 39 |
Modaal | 11,9 (70) | 11,8 (70) | 12,1 (72) | 19,8 (117) | 20,7 (123) | 20,1 (119) | 16,9 | 73 |
1,5n x modaal | 27,2 (91) | 27,4 (92) | 24,9 (83) | 19,5 (65) | 19,7 (66) | 20,5 (69) | 29,9 | 121 |
2n x modaal | 11,5 (112) | 11,2 (109) | 11,4 (111) | 15,8 (153) | 14,9 (145) | 15,9 (154) | 10,3 | 130 |
2,5 x modaaln of hoger | 39,1 (203) | 39,4 (204) | 41,7 (216) | 26,6 (138) | 22,8 (118) | 24,3 (126) | 19,3 | 151 |
2. Leisure leefstijl
Leisure leefstijlen
VVV Texel maakt ook een segmentatie op basis van de zogenaamde ‘Leefstijlvinder’, samengesteld door MarketResponse en gebruikt door veel toeristische bestemmingen. Dit is een aanpak waarbij inzicht wordt verkregen aan de hand van de leefstijl van de doelgroep, welke meerdaags het eiland verblijft, op het gebied van vakantie- en vrijetijdsbesteding.
Stijlzoeker blijft grootste groep met bijna een kwart
De ‘Stijlzoeker’ is de zelfverzekerde en doelgerichte recreant met een actieve levensstijl. Luxe en comfort zijn belangrijk. Opvallend is dat deze ‘Stijlzoeker’ op Texel in 2022 en 2023 een stijging laat zien, na jaren rond hetzelfde aandeel te hebben geschommeld. Deze, voor Texel grootste groep sinds 2018, vormt in 2023 22,8% van de meerdaagse bezoekers. Landelijk gezien is deze groep significant kleiner met een aandeel van 15,7% in 2023.
Over Stijlzoekers
Stijlzoekers genieten van een drukke levensstijl, lichaamsbeweging en sociale activiteiten. Voor hen hoort verwend worden en genieten van exclusiviteit bij vakantie, waarbij ze de voorkeur geven aan luxe accommodaties. Ze boeken vaak spontaan en halen inspiratie uit verschillende bronnen (boekingswebsites en sites met reviews, maar ook artikelen in kranten, (reis)magazines, blogs, internetfora en beurzen) Stijlzoekers zijn doorgaans goed opgeleid, verdienen bovengemiddeld en houden zich bezig met een verscheidenheid aan media, van tv en streamingdiensten tot sociale media (YouTube, Instagram, LinkedIn en Snapchat) en kranten.
Stabilisatie in de laatste 2 jaar
De ‘Inzichtzoeker’ is de over het algemeen iets oudere gast op zoek naar inspirerende en rustige activiteiten. De doelgroep ‘Inzichtzoekers’ steeg op Texel in 2022 sterk naar 14,9%. En laat dat percentage ook in 2023 zien. Landelijk is een stijging te zien, maar vormt de groep met 13,3% een kleiner aandeel dan op Texel. Ook landelijk is er in 2023 een stabilisatie. Deze doelgroep laat over afgelopen jaren de grootste stijging zien, zowel voor Texel als landelijk. Met het oog op de vergrijzing lijkt dit geen verrassende tendens.
Over Inzichtzoekers
Inzichtzoekers (de snelt groeiende groep op Texel) zijn intelligente individuen die waarde hechten aan rationaliteit en zelfontwikkeling. Ze houden van solo-activiteiten, cultuur en natuur. Bij hun vakanties geven prioriteit aan privacy, nieuwe dingen leren en verblijven in goed georganiseerde accommodaties. Ze zijn kritisch en geven de voorkeur aan niet-internetbronnen voor informatie. Inzichtzoekers zijn doorgaans ouder, hoogopgeleid en minder actief op sociale media, met een voorkeur voor de publieke omroep en kranten.
Dalers
Voor de ‘Plezierzoeker’ draait recreëren om plezier hebben. Met familie en/ of vrienden op vakantie, waarbij er voor iedereen iets te doen moet zijn. De doelgroep ‘Plezierzoekers‘ blijft op Texel langzaam afnemen, welke ingezet is in 2020. Landelijk is dit, ook in 2023, de grootste groep (m.u.v. 2021 toen de ‘Rustzoeker’ hoger uitviel), terwijl op Texel de ‘Stijlzoekers’ sinds 2018 deze eer te beurt valt en aanzienlijk boven alle andere doelgroepen uitsteekt.
De ‘Verbindingzoeker’ zet zich graag in voor anderen en geniet in de overige tijd graag van de natuur, een museum of het theater. Rondtrekken hoort bij hun reisgedrag. De ‘Verbindingszoeker’ laat een lichte daling zien, na jaren vrij constant te zijn geweest (met uitzondering van een eenmalige stijging in 2022). Op landelijk niveau is juist een lichte stijging sinds 2 jaar.
Rustzoeker is landelijk 2e groep
De ‘Rustzoeker’ blijft graag dichtbij huis en vindt het fijn om zoveel mogelijk van tevoren geregeld te hebben. Privacy en rust zijn belangrijk. De “Rustzoeker” laat op Texel een kleine stijging zien ten opzichte van 2022 (12%) naar 12,4%. Landelijk vormt deze categorie een grotere vertegenwoordiging. Met een aandeel van 17,2% in 2018 en na een piek in 2021 (18,5%) in 2022 en 2023 consistent met 17,2%.
Een profielbeschrijving per type vindt u hier: www.leefstijlvinder.nl
Leisure Leefstijl | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | Texel vs NL | Leisure Leefstijl |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stijlzoekers | 22,8 | 22,6 | 21,5 | 21,9 | 21,1 | 21,2 | 137 | Stijlzoekers |
Plezierzoekers | 15,1 | 15,4 | 15,9 | 18,4 | 17,4 | 17,1 | 91 | Plezierzoekers |
Harmoniezoekers | 11,2 | 11,7 | 13,6 | 13,3 | 13,2 | 13,4 | 111 | Harmoniezoekers |
Rustzoekers | 12,4 | 12,0 | 13,3 | 12,5 | 14,4 | 13,9 | 72 | Rustzoekers |
Avontuurzoekers | 11,5 | 11,0 | 12,0 | 12,2 | 10,6 | 12,1 | 107 | Avontuurzoekers |
Verbindingzoekers | 12,2 | 12,4 | 11,2 | 11,0 | 11,3 | 11,1 | 91 | Verbindingzoekers |
Inzichtzoekers | 14,9 | 14,9 | 12,5 | 10,8 | 11,9 | 11,2 | 98 | Inzichtzoekers |
100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |