Onafhankelijk
toeristisch
platform

Strategisch Merkonderzoek Texel

In opdracht van VVV Texel heeft Hendrik Beerda Consultancy een 2e strategische merkanalyse van Texel uitgevoerd. Het is een update van de analyse die in maart 2023 werd uitgevoerd. Dit onderzoek biedt handvatten t.b.v. productontwikkeling voor toeristisch ondernemend Texel. Bij deze strategische merkanalyse worden de merkkracht en reputatie van Texel vergeleken met andere Nederlandse streken en eilanden. Daarnaast verschaft dit onderzoek inzicht in de doelgroepen van Texel als merk. 

Aantal gegevens over dit onderzoek: 

  • Publicatiedatum: 24 april 2024
  • Onderzoek gebaseerd op: merkkracht o.b.v. BrandAlchemy™ model, is een onderzoeksmodel dat met de Universiteit van Amsterdam is ontwikkeld
  • Huidige doelgroep bestaat uit 2 segmenten: Volwassenen Nederlanders (18+) en jongeren (12 tot 18 jaar)
  • Uitgevoerd op 2 niveaus: landelijk (Nederland) en provinciaal (Noord-Holland).
  • Plus positioneringsonderzoek en benchmark t.o.v. vijftal toeristische bestemmingen in Nederland: Zeeuwse eilanden, Zuid-Limburg, Ameland, Terschelling en Veluwe.

Conclusies & aanbevelingen

  • Texel staat op de 8e positie op de ranglijst van 100 sterkste streken en eilanden van Nederland in 2024 onder de volwassen Nederlandse bevolking. In 2023 stond Texel nog op plek 4.
  • In de laatste jaren is de merkkracht van Texel geleidelijk gedaald. De voornaamste reden is een afname van de binding met Texel in 2024 ten opzichte van de periode 2019-2023. Terwijl de waardering geleidelijk verminderd is en de bekendheid zich iets onder het hoge niveau bevindt van de jaren 2019, 2021 en 2022.
  • Onder jongeren van 12 tot 18 jaar staat Texel begin 2024 3e in de merkkracht top 100 en is Texel de nummer 2 als het om waardering gaat.
  • Onder jongvolwassenen (Millennials 18-35 jaar) ligt de merkkracht van Texel iets onder het gemiddelde; in de analyse van vorig jaar was dit verschil nog iets scherper.
  • Texel behoort weliswaar tot de 10 sterkste streken en eilanden van Nederland, maar is een minder sterk merk dan enkele jaren geleden.
  • De hoge populariteitsscore en de afgenomen bezoekintentie doen vermoeden dat een aantal Nederlanders denkt dat Texel dermate populair als bestemming wordt bij anderen, dat men zelf minder geneigd is om het eiland te bezoeken.
  • Indien Texel sterk in beeld wil blijven als vakantiebestemming heeft het derhalve de prioriteit om de kwaliteit van het verblijf en de bereikbaarheid van het eiland duidelijk te communiceren aan de Nederlandse bevolking, zodat de binding van de Nederlanders met Texel verstevigd wordt en eveneens de waardering voor Texel toeneemt.
  • Verder is het zeer belangrijk om de bestaande unieke, sympathieke en actieve eigenschappen van Texel te benadrukken en om in de communicatie de huidige uitstraling van Texel te onderstrepen als eiland met mooie natuur, aantrekkelijke recreatiegebieden en goede wandel-, fiets- en vakantiemogelijkheden en een prettige sfeer.
  • Een andere mogelijkheid om de aantrekkelijkheid van Texel te verhogen is het versterken van de merkpositie van vrijetijdsorganisaties op Texel, aangezien de huidige merkkracht van Texel nauwelijks ondersteund wordt door de aanwezigheid van sterke ingredient brands. Overwogen kan worden om meer aandacht te schenken aan organisaties op Texel die vrijetijdsactiviteiten aanbieden en, vooral voor jongeren, om het winkelaanbod sterker te promoten.
  • De cultuurliefhebbers waarbij Texel sterk scoort zijn de bezoekers van vrijwel alle cultuurvormen, met uitzondering van opera en klassieke muziekconcerten, en in het bijzonder onder bezoekers van ballet- , moderne dans-, toneel- en cabaretvoorstellingen, galeries en filmhuizen.
  • Gezien de bovengemiddeld goede positie die Texel heeft bij cultuurliefhebbers en bezoekers van sportevenementen kan tevens nagedacht worden over mogelijkheden om het cultuuraanbod van Texel verder te ontwikkelen en te communiceren en om bestaande en/of eventueel nieuwe sportevenementen prominenter promoten.

Bron: Hendrik Beerda Consultancy 

Image

Inschrijven nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws, cijfers en onderzoeken over het toerisme? Meld u dan hier aan voor de maandelijkse KADO Texel Nieuwsbrief.

Vul uw e-mailadres in
Invalid Input
Image

KADO Texel is een overzichtelijk platform met relevante en actuele informatie voor Texel over het toerisme en aanverwante branches. Het platform is een samenwerking tussen het Texels Ondernemers Platform (TOP), TESO, VVV Texel en Gemeente Texel.

Image
Image
Image
Image