Onafhankelijk
toeristisch
platform
NBTC Vakantiemonitor juli 2024
Er is een nieuwe meting van de Internationale Vakantiemonitor van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC), waarmee het reissentiment van Nederlanders en de belangrijkste kernmarkten wordt gemonitord.
Samenvatting
De belangrijkste conclusies:
- Meer dan een derde van de Nederlanders houdt rekening met extreem weer bij hun vakantiekeuze. Nederlanders die bang zijn voor extreme weersomstandigheden vermijden Zuid-Europa en kiezen vaker voor een vakantie in eigen land.
- Ongeveer 56% van de Nederlanders heeft een vakantie geboekt voor de komende 12 maanden, waarbij juli de populairste vertrekmaand is.
- Hoge prijzen zorgen ervoor dat bijna de helft van de ondervraagden hun vakantiegedrag aanpast, met name door het vermijden van het hoogseizoen en het zoeken naar goedkopere verblijven.
- Daarnaast houdt 40% van de Nederlanders rekening met het milieu bij het boeken van vakanties, wat resulteert in meer vakanties in eigen land en minder vliegreizen.
- Uit de resultaten blijkt dat Nederland een populaire vakantiebestemming blijft onder zijn eigen inwoners. Zo kiest 22% van de Nederlanders ervoor om hun volgende vakantie in eigen land door te brengen, een percentage dat gelijk is aan dat van vorig jaar.
Hoe kunt u hierop inspelen?
- Marketing- en promotiestrategieën aanpassen en beter inspelen op de vakantiebehoeften en -trends van de Nederlandse vakantiegangers.
- Profiteren van het feit dat veel mensen hun vakantie binnen 4 weken willen boeken. Door aantrekkelijke last-minute aanbiedingen en promoties te bieden.
Bekijk het gehele rapportage van de Vakantiemonitor op www.nbtc.nl of download het rapport hieronder.