Onafhankelijk
toeristisch
platform
Market Response database onderzoek 2021
VVV Texel heeft voor het vijfde opeenvolgende jaar bureau Market Response (voorheen: SAMR) een databaseanalyse voor Texel laten uitvoeren, gebruik makend van CBS statistieken. De data van 2021 zijn vergeleken met resultaten van 2017 t/m 2020. Op basis van de VVV Texel boekingen analysen, zijn waardevolle trends en inzichten vast te stellen, waarbij de kanttekening gemaakt moet worden dat corona in 2020 en 2021 een ander beeld laat zien qua doelgroep samenstelling dan pre corona. Interessant om te volgen hoe dit zich komende jaren ontwikkelt.
De belangrijkste conclusies gebaseerd op de boekingen van seizoen 2021
1. Levensfase
Vanaf 2021 is er een nieuwe indeling van de verschillende leeftijdsgroepen. De leeftijdscategorieën zijn meer gespecificeerd, waardoor meer categorieën zijn ontstaan. Hierdoor is een een-op-een vergelijk met voorgaande jaren iets gecompliceerder.
We zien een duidelijke stijging bij gezinnen met kinderen (jongste kind 13 – <17 jaar). Ook vergeleken met landelijke statistieken zit Texel hier ver boven het gemiddelde.
Volwassen huishouden ( 50 - <65 jaar) is het grootste segment, waarbij Texel ook ruim boven het landelijk gemiddelde scoort. Verder valt op dat de groep “Alleenstaanden” over alle categorieën heen in totaal bijna 10% is afgenomen sinds 2019.
Levensfase Texel doelgroep CBS
Levensfase (CBS) | 2021 | 2020 | 2017 (=100) | Texel vs NL |
---|---|---|---|---|
Alleenstaand < 35 jaar | 4,9 (77) | 5,8 (92) | 6.4 | 50 |
Alleenstaand 35 - < 40 jaar | 1.1 | 50 | ||
Alleenstaand 40 - < 50 jaar | 2.2 | 67 | ||
Alleenstaand 50 - < 65 jaar | 4.8 | 64 | ||
Alleenstaand 65 jaar en ouder | 4.7 | 38 | ||
Volwassen huishouden, < 35 jaar | 3,8 (76) | 4,2 (85) | 5.0 | 63 |
Volwassen huishouden, 35 - < 40 jaar | 1.8 | 100 | ||
Volwassen huishouden, 40 - < 50 jaar | 4.2 | 100 | ||
Volwassen huishouden, 50 - < 65 jaar | 24.4 | 163 | ||
Volwassen huishouden, 65 jaar en ouder | 12.8 | 96 | ||
Gezin met kinderen, jongste <= 12 | 20.6 | 118 | ||
Gezin met kinderen, jongste 13 - < 17 | 14,5 (188) | 6,2 (81) | 7.7 | 201 |
Opleiding Texel doelgroep 2017-2021 CBS
Opleiding (CBS) | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 (=100) | Texel vs NL |
---|---|---|---|---|---|---|
MBO | 32,3 (97) | 32,3 (97) | 32,2 (96) | 31,8 (95) | 33,4 | 97 |
HBO | 29 (141) | 22,8 (111) | 21,5 (105) | 21,9 (107) | 20,5 | 119 |
WO | 22,4 (167) | 15,6 (117) | 13,5 (101) | 13,6 (101) | 13,4 | 151 |
LBO/VMBO | 7,1 (61) | 9,9 (85) | 12,0 (103) | 12,2 (105) | 11,6 | 61 |
HAVO/VWO | 4,1 (41) | 8,8 (88) | 8,8 (88) | 9,0 (90) | 10,0 | 91 |
Lagern onderwijs | 2,1 (30) | 6,7 (95) | 7,6 (108) | 7,1 (102) | 7,0 | 35 |
MAVO | 3,1 (74) | 3,9 (95) | 4,6 (110) | 4,5 (108) | 4,2 | 57 |
2. Opleiding
Dat de Texelbezoeker steeds hoger opgeleid is, is een landelijke trend die we al jaren ook op Texel zien. De categorieën “HBO” en “WO” zijn gestegen t.o.v. 2020 (en voorgaande jaren). Vooral de stijging bij de wetenschappelijk opgeleiden opvalt, omdat deze ook ten opzichte van de landelijke cijfers dit jaar hoger ligt. “MBO” is gelijk gebleven aan vorig jaar en vertegenwoordigt nog steeds de grootste doelgroep met 32,3%, hetgeen nagenoeg gelijk is aan het landelijk gemiddelde.
3. Gezinsinkomen
Het aandeel “2,5 x modaal of hoger” is sterk gestegen ten opzichte van 2020. Na ook een significante toename in 2019, vertegenwoordigt deze groep anno 2021 41,7% van de Texel bezoekers. Daarentegen laten de groepen “Beneden modaal inkomen” en “Modaal inkomen” sinds 2020 een daling zien zoals uit onderstaande tabel blijkt.
Inkomen Texel doelgroep 2017 -2021 CBS
Gezinsinkomen (CBS) | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 (= 100) | Texel vs NL |
---|---|---|---|---|---|---|
Benedenn modaal | 9,8 (42) | 18,3 (78) | 21,9 (93) | 19,2 (81) | 23,6 | 37 |
Modaal | 12,1 (72) | 19,8 (117) | 20,7 (123) | 20,1 (119) | 16,9 | 74 |
1,5n x modaal | 24,9 (83) | 19,5 (65) | 19,7 (66) | 20,5 (69) | 29,9 | 110 |
2n x modaal | 11,4 (111) | 15,8 (153) | 14,9 (145) | 15,9 (154) | 10,3 | 131 |
2,5 x modaaln of hoger | 41,7 (216) | 26,6 (138) | 22,8 (118) | 24,3 (126) | 19,3 | 162 |
Gezinsinkomen (CBS) | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 (= 100) | Texel vs NL |
Benedenn modaal | 9,8 (42) | 18,3 (78) | 21,9 (93) | 19,2 (81) | 23,6 | 37 |
Leefstijlen Texel doelgroep 2018-2021 SAMR
Leisure Leefstijl | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | Texel vs NL | Leisure Leefstijl |
---|---|---|---|---|---|---|
Stijlzoekers | 21,5 | 21,9 | 21,1 | 21,2 | 137 | Stijlzoekers |
Plezierzoekers | 15,9 | 18,4 | 17,4 | 17,1 | 91 | Plezierzoekers |
Harmoniezoekers | 13,6 | 13,3 | 13,2 | 13,4 | 111 | Harmoniezoekers |
Rustzoekers | 13,3 | 12,5 | 14,4 | 13,9 | 72 | Rustzoekers |
Avontuurzoekers | 12,0 | 12,2 | 10,6 | 12,1 | 107 | Avontuurzoekers |
Verbindingzoekers | 11,2 | 11,0 | 11,3 | 11,1 | 91 | Verbindingzoekers |
Inzichtzoekers | 12,5 | 10,8 | 11,9 | 11,2 | 98 | Inzichtzoekers |
100 | 100 | 100 | 100 |
4. Leisure leefstijl
VVV Texel maakt ook een segmentatie op basis van de zogenaamde “Leefstijlvinder”. Dit is een aanpak waarbij inzicht word verkregen aan de hand van de leefstijl van de doelgroep op het gebied van vakantie en vrije tijd. De doelgroep “Inzichtzoekers” stijgt bijna 2% ten opzichte van 2020. De doelgroep “Plezierzoekers” daalt 2,5% ten opzichte van 2020 en daalt daarmee onder het percentage van de afgelopen jaren. Opvallend is dat de “Stijlzoeker” bij Nederland in 2021 een daling laat zien, na jaren op hetzelfde niveau gezeten te hebben. Bij Texel blijft deze lijn vrij constant. Meer informatie over dit segmentatiemodel: www.leefstijlvinder.nl
Bron: MarketResponse