Onafhankelijk
toeristisch
platform
NBTC Vakantiemonitor november 2021
Sinds vorig jaar mei is NBTC Holland Marketing de Vakantie Sentiment Monitor gestart om de vakantie intentie en invloed van de corona uitbraak op het reisgedrag te meten. Het gaat hier om de invloed van de coronacrisis op het reisgedrag van toeristen uit Nederland en kernmarkten (van het NBTC) België, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, USA en China.
Samenvatting
Enkele opvallende resultaten van de meting november 2021:
- De vakantie intentie laat in alle landen een daling zien. Met name in de Europese landen is de daling fors te noemen
- Het aantal mensen met plannen maar die nog moeten boeken is gestabiliseerd
- Eigen land blijft populair onder Nederlanders
- Spanje blijft ook voor 2021 de populairste Europese vakantiebestemming
- Invloed corona uitbraak op keuze voor een vakantie in eigen land gestabiliseerd
- Invloed van corona bij ontbreken van vakantieplannen toegenomen
- Testbereidheid neemt toe. Nu de pandemie zich weer sterk ontwikkelt neemt in het merendeel van de landen de testbereidheid bij vertrek en terugkomst toe
- Corona pandemie ook van invloed op vakantiegedrag 2022. Twee op de drie van de Nederlanders geeft aan langer te wachten met het boeken van een vakantie. Een grote groep blijft trouw aan het eigen land: ook volgend jaar verwacht bijna de helft van de Nederlanders de zomervakantie/belangrijkste vakantie in eigen land door te gaan brengen.