Onafhankelijk
toeristisch
platform
Strategisch Merkonderzoek Texel
In opdracht van VVV Texel heeft Hendrik Beerda Consultancy een Strategisch Merkonderzoek uitgevoerd. In 2012 is er een vergelijkbaar merk- en imago-onderzoek uitgevoerd in opdacht van VVV Texel. Dit onderzoek biedt handvatten t.b.v. productontwikkeling voor toeristisch ondernemend Texel en is daarnaast een extra toetsing voor de jaarlijkse Market Response analyse.
Aantal gegevens over dit onderzoek:
- Onderzoek gebaseerd op gedegen en bewezen theorie: merkkracht o.b.v. BrandAlchemy model
- Huidige doelgroep bestaat uit 2 segmenten: stellen 40-69 jaar en gezinnen met jonge kinderen t/m 14 jaar + Millennials 18-35 jaar (doelgroep van de toekomst)
- Uitgevoerd op 2 niveaus: landelijk (Nederland) en provinciaal (Noord-Holland). Plus positioneringsonderzoek en benchmark t.o.v. vijftal toeristische bestemmingen in Nederland: Zeeuwse eilanden, Zuid-Limburg, Ameland, Terschelling en Veluwe.
Conclusies & aanbevelingen
- Om Texel (nog) aantrekkelijker te maken voor zowel een vakantieverblijf als een mogelijke locatie om te wonen en te werken, is het aan te bevelen om de kwaliteitsperceptie van het verblijf verder te verhogen.
- Voor de merkuitstraling (merkpersoonlijkheid) is het vooral belangrijk dat Texel zich blijft profileren als een unieke, sympathieke en actieve bestemming (uitbouwen van deze factoren) met behoud van het zelfverzekerde, opgewekte en ook ruige karakter van het merk.
- Voor de merkkracht van Texel is het belangrijk dat de positieve imago-aspecten benadrukt worden. Het gaat dan vooral om veel groen of mooie natuur, de aantrekkelijke wandel-, fiets- en vakantiemogelijkheden en recreatiegebieden en de prettige sfeer.
- Aandacht wordt aanbevolen voor goede bereikbaarheid en positieve media-aandacht
- Texel heeft wat betreft zijn merkprestatie vooral op recreatief gebied een goed ontwikkeld imago. De aanwezigheid van veel groen en natuur, een aantrekkelijk recreatiegebied, de aantrekkelijke mogelijkheden om te wandelen, te fietsen en voor een (korte) vakantie én de prettige sfeer maken Texel voor de Nederlandse bevolking een sterk eilandmerk.
- Het beeld van Texel kan onder de Nederlandse bevolking een nog positievere uitstraling krijgen door de (gepercipieerde) kwaliteit van het verblijf te verhogen, terwijl de bereikbaarheidsbeleving eveneens een opwaartse impuls kan gebruiken, gezien de gedaalde ranking op dit aspect in het prestatieprofiel van Texel.
- Overwogen kan worden om voor de doelgroepen die geïnteresseerd zijn in het recreëren en/of wonen in een natuurlijke omgeving en tevens geïnteresseerd zijn in cultuur, verschillende activiteiten te ontwikkelen. Gedacht kan worden aan het organiseren van speciale, kwalitatief hoogwaardige film-, toneel- of (klassieke) muziekvoorstellingen en kunsttentoonstellingen. Tevens kan de doelgroep die voor het plezier winkelt, sterker verbonden raken met Texel door de verschillende winkelmogelijkheden in kaart te brengen.
Bron: Hendrik Beerda Consultancy