Onafhankelijk
toeristisch
platform
Onbekend maakt onbemind: Hoe kun je bewoners betrekken bij toerisme in de stad?
Onderzoek over de betrokkenheid van inwoners bij de duurzame ontwikkeling van toerisme in Nederland. Dit document verkent hoe we bewoners kunnen betrekken bij de ontwikkeling van bestemmingen, met een focus op de stad Utrecht. Bij de ontwikkeling van een duurzame bezoekerseconomie is het betrekken van bewoners van cruciaal belang.
Dit onderzoek is uitgevoerd door Centre of Expertise Leisure, Tourism and Hospitality, Utrecht Marketing, Universiteit Utrecht en de Gemeente Utrecht. Het benadrukt het belang van bewonersparticipatie in het toeristisch beleid. NRIT ging met hen in gesprek over de belangrijkste inzichten.
Wat zijn de belangrijkste inzichten?
- Het betrekken van bewoners in de vroege fases zorgt voor waardevolle inzichten en draagt bij aan een breder draagvlak. Verschillende manieren van participatie, zoals debatavonden, marktbezoeken en online raadplegingen, zijn cruciaal voor het betrekken van bewoners;
- Gemeenten moeten niet alleen het beleid uitleggen (duidelijke communicatie), maar ook actief luisteren naar de zorgen en ideeën van bewoners en daar adequaat op inspelen;
- Om toerisme echt bij te laten dragen aan het welzijn van bewoners, moeten we verder kijken dan alleen economische voordelen. Het is essentieel om ook de sociaal-maatschappelijke en ecologische impact mee te nemen in ons beleid en beslissingen.
Conclusie
Bewoners zijn niet alleen de belangrijkste stakeholders, maar ook waardevolle partners in de ontwikkeling van hun leefomgeving. Door hen actief te betrekken, kunnen we samen toewerken naar een toeristisch model dat bijdraagt aan het welzijn van iedereen. Het complete onderzoeksverslag is online te lezen: https://slider.utrechtmarketing.nl/onbekend-maakt-onbemind/?slide=1
Hoe kunnen de resultaten worden toegepast op Texel?
De resultaten van het onderzoek naar bewonersbetrokkenheid bij toerisme in Utrecht kunnen specifiek op Texel worden toegepast door het organiseren van gespreksavonden, focusgroepen met lokale inwoners op te zetten, online enquêtes te gebruiken, duidelijke communicatie over toerisme te bieden, lokale aangepaste strategieën te ontwikkelen, kennis te delen met lokale ondernemers en feedback mechanismen op te zetten. Deze strategieën kunnen de betrokkenheid van Texelaars bij toerisme vergroten en leiden tot een duurzamer en meer gedragen toeristisch beleid dat aansluit bij de lokale behoeften.
Bronnen: Utrecht Marketing, CELTH, Universiteit Utrecht & gemeente Utrecht