Onafhankelijk
toeristisch
platform
NBTC Key Insights - Bezoekers uit Duitsland & België
Wilt u de Belgische en Duitse markt beter begrijpen? Ontdek dan de Key Insights van het NBTC voor België en Duitsland en welke doelgroepen op basis van het Glocalities segmentatiemodel relevant zijn voor Texel.
Welke Key Insights van de Duitse bezoekers zijn interessant voor Texel?
- Aantrekkelijkheid van strand- en natuurvakanties: Duitsers komen vooral naar Nederland voor strand- en natuurvakanties, wat goed aansluit bij Texel als bestemming. Natuur (strand, duinen, bos ect.) zijn voor de Duitse bezoekers van VVV Texel ook de hoofdreden om naar het eiland te komen blijkt uit de Texel Monitor (enquête onder de boekers via VVV Texel).
- Toename in uitgaven: De uitgaven per persoon, vooral voor korte vakanties, zijn aanzienlijk gestegen, wat kan wijzen op een bereidheid om meer te besteden aan kwaliteit en ervaring. Echter kan het ook komen door de hogere prijzen. Lees hierover ook dit artikel.
- Spontane, korte vakanties en online boekingen: Korte vakanties worden steeds vaker spontaan en online geboekt, wat vraagt om flexibiliteit en een sterke online aanwezigheid van ondernemers op Texel.
- Voorkeur voor eigen vervoer: 68% van de Duitse bezoekers reist met de auto, wat betekent dat bereikbaarheid en parkeermogelijkheden belangrijk zijn.
Welke Key Insights van de Belgische bezoekers zijn interessant voor Texel?
- Voorkeur voor strand- en natuurvakanties: Net als Duitsers komen Belgen vooral naar Nederland voor strand- en natuurvakanties, wat goed aansluit bij Texel als bestemming.
- Vakantie aan de kust: 56% van de Belgen brengt hun vakantie het liefst aan de kust door.
- Zelfstandige boekingen: 67% van de Belgen boekt hun vakantie volledig zelfstandig, wat een sterke online aanwezigheid en gebruiksvriendelijke boekingssystemen essentieel maakt voor Texelse ondernemers.
- Vervoer met eigen auto: 73% van de Belgische bezoekers reist met de auto, wat betekent dat goede parkeervoorzieningen en bereikbaarheid ook voor deze bezoekers belangrijk zijn.
Glocalities segmentatiemodel
In 2014 introduceerde Motivaction het Glocalities model, een internationaal segmentatiemodel dat NBTC helpt bij het begrijpen van drijfveren en gedrag van internationale bezoekers via vijf segmenten, zodat marketing beter afgestemd kan worden op de doelgroep. KADO Texel heeft ook een segmentatie onderzoek laten uitvoeren voor Texel door bureau Glocalities International.
Het model bevat 5 doelgroepen: Challengers, Conservatives, Socializers, Creatives en Achievers. De Socializers en Creatives uit Duitsland en België zijn de grootste segmenten onder de Texel-bezoeker. De Creatives zijn ruimdenkende idealisten die zelfontwikkeling en cultuur heel belangrijk vinden. Socializers zijn gezelligheidszoekers die houden van entertainment, vrijheid en gezinswaarden.
Verreweg de meeste Texelbezoekers uit Duitsland en België landen behoren tot de Creatives (60%+) doelgroep. Ten opzichte van de totale populatie zijn uit beide landen significant meer Creatives onder de bezoekers te vinden (62% van de Duitse Texelbezoekers behoren tot de Creatives, in heel Nederland behoort 32% tot de Creatives). Ook de Socializers vormen een relatief grote groep binnen de Texelbezoekers (20%+), maar dit segment is in beide landen groter in omvang (30%+) als we naar de totale bevolking kijken (18-70 jaar oud).
In een volgend artikel wordt er ingegaan op welke kansen en bedreigingen er zijn voor Texelse ondernemers. Dus wat kunt u als Texelse ondernemer beter wel of niet doen m.b.t. de Duitse en Belgische toerist.