De toeristische bestedingen in Nederland zijn in 2023 gestegen tot bijna 105 miljard euro, zo blijkt uit recente cijfers van het CBS. Hoewel dit op het eerste gezicht positief lijkt, wijzen landelijke media erop dat deze stijging grotendeels te wijten is aan hogere prijzen. Een trend die ook op Texel zichtbaar is.
Gevolgen prijsoptimalisatie
VVV-directeur Frank Spooren waarschuwde eerder al voor de mogelijke gevolgen van prijsoptimalisatie, en deze waarschuwing lijkt nu bewaarheid te worden. De lokale impact is ook zichtbaar. Het CBS constateert ook dat toeristen reageren op de prijsstijgingen. Volgens hoofdeconoom van het CBS Peter Hein van Mulligen houden toeristen vaker de hand op de knip. Ze gaan wel op vakantie, maar besteden daar ter plekke minder in bijvoorbeeld restaurants en aan bezienswaardigheden.
Belangrijk om te vermelden is dat bij de CBS data ook uitgaven zijn meegerekend die toeristen bij Nederlandse bedrijven deden voor reizen buiten Nederland. Denk aan online boekingen van hotels of vluchten. Dus dit geeft wel een wat vertekend beeld.
Ontwikkelingen monitoren
Ondanks dat Texel een populaire bestemming is en blijft, is het belangrijk om deze ontwikkelingen scherp in de gaten te houden. Ook KADO Texel blijft hier uiteraard alert op.
Bron: CBS
Publicatiedatum: 3 september 2024