In de kennisbank van NBTC wordt kennis gedeeld van herkomstmarkten en de doelgroepensegmentatie. De informatie komt vaak direct vanuit de herkomstmarkt. Zo hebben zij o.a. rapporten over de Key Insights voor Duitsland en België gepubliceerd. Twee intressante markten voor Texel. De Key Insights vertellen u meer over trends en ontwikkelingen die u helpen om de Duitse en Belgische markt effectief te benaderen.
Belangrijkste conclusies
Key Insights Duitsland
- Jaarlijks gaat tussen de 75% en 79% van de Duitse bevolking minstens één keer op vakantie, van vijf dagen of langer. Het totale aantal vakanties van Duitsers was in 2022 bijna terug op het niveau van voor de pandemie.
- Duitsers komen vooral naar Nederland voor een stedentrip, strandvakantie en natuurvakantie.
- Het internet is een belangrijke bron van vakantie-informatie en veel vakanties worden digitaal geboekt.
- Online boekingen hebben sinds 2018 de traditionele boekingskanalen ingehaald. Met name korte vakanties worden online geboekt (66%).
- In 2022 planden Duitse reizigers hun vakanties meestal iets korter van tevoren dan in 2019. Die trend begint te keren, maar het moment waarop mensen gaan oriënteren en beslissingen nemen over vakanties ligt iets dichter bij de vertrekdatum dan voor de pandemie. Vooral korte vakanties worden vaak spontaan geboekt.
- 13 dagen is de gemiddelde duur van de 'grote' vakantie in de afgelopen jaren.
- De uitgaven per reis zijn dus aanzienlijk gestegen, vooral voor korte vakanties: van € 271 per persoon in 2019 naar € 348 per persoon in 2022. Ook de uitgaven voor lange vakanties namen toe, van gemiddeld € 1.017 naar € 1.171 per persoon.
- De meeste bezoekers uit Duitsland (68%) komen met de auto naar Nederland; 14% reist met de trein en 8% met het vliegtuig.
- Bezoekers die naar Nederland komen, zijn vaak met z'n tweeën. Dit geldt ook voor Duitse bezoekers: 43% reist met z'n tweeën, 31% reist in een groep van 3-4 personen en 16% reist alleen.
- Voor Duitse bezoekers is uit eten gaan de populairste activiteit (39%), gevolgd door fietsen (36%) en een stadswandeling maken (34%).
Key Insights België
- In 2022 maakten alle Belgen samen 21,8 miljoen reizen in binnenen buitenland. Dit komt in de buurt van het pre-corona niveau (2019), toen er 22,7 miljoen reizen ondernomen werden. 2,3 vakanties per Belgische inwoner in 2022.
- Ook de Belgen komen vooral naar Nederland voor een stedentrip, strandvakantie en natuurvakantie.
- 56% van de Belgen brengt hun vakantie het liefst aan de kust door.
- 29% van de Belgen heeft al een vakantie geboekt voor het jaar 2024. 67% van de boekingen wordt door Belgen volledig zelfstandig geboekt.
- 7 nachten was het gemiddelde aantal nachten vakantie in 2022.
- 2,3 miljard euro besteed aan korte reizen (1-3 nachten) en 10,5 miljard euro aan lange reizen (4 nachten of meer).
- De meeste bezoekers uit België komen met (eigen) auto naar Nederland (73%), terwijl 16% met de trein komt en 3% met het vliegtuig.
- Bezoekers die naar Nederland komen, zijn vaak met z'n tweeën. Hetzelfde geldt voor Belgische verblijfsbezoekers, waarbij 44% deel uitmaakt van een reisgezelschap van twee personen. 31% reist in een gezelschap van 3-4 personen en 14% reist alleen.
Alles weten over de Duitse en Belgische bezoekers?
Download hier de Key Insights Duitsland
Download hier Key Insights België
Bron: NBTC
Publicatiedatum: 14 maart 2024