Artikel: consumententrends 2025

De consumententrends voor 2025

Op basis van marktonderzoek, consumentendata en gedragstrends zijn duidelijke verschuivingen zichtbaar in de manier waarop mensen winkelen. Deze inzichten helpen ondernemers om tijdig in te spelen op veranderende verwachtingen en koopgedrag. Gaby Tenda zette deze trends voor 2025 op een rij. 

1. AI-ondersteund winkelen

In 2025 zal AI niet alleen een modewoord zijn, maar een belangrijk hulpmiddel voor consumenten om weloverwogen aankopen te doen. Uit gegevens van Statista blijkt dat 76% van de consumenten in westerse markten openstaat voor AI-gestuurde functies zoals prijsvergelijkingen en productaanbevelingen. Dit is vooral relevant nu consumenten met strakkere budgetten proberen de beste waarde te vinden.

2. De loyaliteitszoeker

Loyaliteitsprogramma’s zijn niet langer alleen bedoeld om bestaande klanten te belonen; ze spelen een belangrijke rol bij het aantrekken van nieuwe klanten. Door de stijgende kosten van levensonderhoud zijn consumenten selectiever geworden. Ze zoeken niet alleen naar de beste prijs, maar ook naar extra waarde zoals cashback, kortingen en exclusieve aanbiedingen.

3. Wantrouwen tegenover influencers

Misschien heb je het zelf al gemerkt: de zoveelste influencer op Instagram die een product aanprijst voelt minder geloofwaardig dan een paar jaar geleden. Consumenten, waaronder jijzelf, willen weten of een product écht werkt en zoeken naar eerlijke verhalen in plaats van perfecte plaatjes.

De invloed van online influencers lijkt af te nemen. Consumenten beschouwen influencers als een van de minst betrouwbare beroepsgroepen, wat bedrijven dwingt hun marketingstrategieën te heroverwegen.

Wanneer consumenten wordt gevraagd welke beroepen zij het meest vertrouwen, staan influencers onderaan de lijst, samen met beroemdheden en politici. Consumenten zijn veel geneigder om vertrouwen te hebben in woordvoerders die experts zijn in hun vakgebied.

4. Omni wellness als aankoopfactor

Welzijn is een steeds belangrijker onderdeel van de aankoopbeslissingen van consumenten. Gezondheid en welzijn zijn niet langer beperkt tot specifieke productcategorieën, ze beïnvloeden nu alle aspecten van het leven van een consument. Consumenten zijn bereid meer te investeren in producten die hun gezondheid bevorderen, met een sterke focus op voeding, fitness en mentale gezondheid.

5. Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen

Een andere belangrijke trend is de groeiende vraag naar duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Consumenten zijn steeds vaker bezorgd over de impact van hun aankopen op het milieu en de samenleving. 66% van de consumenten is bereid om meer te betalen voor producten van bedrijven die zich inzetten voor duurzaamheid.

Lees het volledige artikel hier.

Bron: Frankwatching

Publicatiedatum: 15 april 2025

Image

Inschrijven nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws, cijfers en onderzoeken over het toerisme? Meld u dan hier aan voor de maandelijkse KADO Texel Nieuwsbrief.

Image

KADO Texel is een overzichtelijk platform met relevante en actuele informatie voor Texel over het toerisme en aanverwante branches. Het platform is een samenwerking tussen het Texels Ondernemers Platform (TOP), TESO, VVV Texel en Gemeente Texel.

Image
Image
Image
Image