6 september 2022
“Leisure-experts van ABN-AMRO maken zich grote zorgen over de vrijetijdssector door de hoge inflatie en het lage vertrouwen van zowel consumenten als ondernemers. De vrijetijdssector heeft -als we kijken naar de transactiedata van ABN-AMRO- twee hele mooie maanden (juni-juli) achter de rug.” Bron: NRIT
Daling in het vertrouwen
Het consumentenvertrouwen zakte in augustus naar een historisch dieptepunt ook de koopbereidheid daalde. Voor de vrijetijdssector is dat erg vervelend, omdat die traditioneel gevoelig is voor het consumentenvertrouwen. En hierdoor daalde het ondernemersvertrouwen ook scherp. Naast de stijgende kosten zorgen personeelstekorten voor een afnemend vertrouwen van ondernemers.
Hoge inflatie
Een ander pijnpunt is de hoge inflatie, gedreven door sterk oplopende prijzen voor energie. “Consumentengoederen en -diensten waren in augustus 12,0 procent duurder dan in dezelfde maand een jaar eerder, meldt het CBS. In juli was de inflatie 10,3 procent. Vooral de prijsontwikkeling van energie zorgde voor een verdere stijging van de inflatie.” Lees er meer over in dit artikel van het CBS. Bron: CBS.
Veel ondernemers in de vrijetijdssector kunnen de gestegen kosten maar deels doorberekenen in de tarieven die ze aan consumenten rekenen.
Het zijn geen positieve ontwikkelingen, welke ervoor kunnen zorgen dat komende herfst en winter ook voor Texel het gevaar op de loer ligt dat de boekingen kunnen tegenvallen, doordat de consument besluit om niet of minder eropuit te gaan. Minder boekingen betekent minder gasten voor retail, horeca, etc.
Lees hier het volledige artikel van nritmedia. Het volledige rapport van ABN-AMRO kunt u hier downloaden.
Bron: NRIT, CBS en ABN-AMBRO