9 juni 2022
De krapte op de arbeidsmarkt is tot recordhoogte gestegen; nooit eerder hadden we te maken met een dergelijke schaarste van werklozen. Aan het einde van het derde kwartaal van 2021 stonden tegenover elke 100 werklozen maar liefst 126 vacatures. Wellicht heeft u het zelf ook gemerkt. Als u bijvoorbeeld uit eten gaat, en er een bord voor de deur staat dat alles iets langer kan duren vanwege personeelstekort. Of wanneer u op vakantie gaat en door de lange rijen op Schiphol paniekerig afvraagt of u uw vlucht nog wel gaat halen. Ook veel reisorganisaties hebben vacatures openstaan die ze maar niet vervuld krijgen. Waar komt dat door, en hoe trekt u toch nieuw talent aan?
Door de coronapandemie zijn er veel ontslagen gevallen in de reisbranche. Inmiddels trekt de sector weer aan, en zijn nieuwe reismedewerkers hard nodig. Maar die zijn niet meer zo makkelijk te vinden. Dat heeft allerlei oorzaken. Zo heeft een deel van de voormalig reismedewerkers zich omgeschoold en werkt nu in een andere branche. Maar ook vóór corona was er al sprake van personeelstekort. Onder andere door vergrijzing; er is een grote golf 65-plussers met pensioen gegaan, waardoor het aantal werkenden is gedaald. Een andere oorzaak van het niet kunnen vervullen van vacatures, is de ‘valkuil’ dat werkgevers nog vaak geneigd zijn de focus te leggen op het perfecte CV met de juiste ervaring en opleiding. Terwijl persoonskenmerken en kwaliteiten van de kandidaat misschien wel belangrijker zijn. Met de juiste begeleiding blijken ze in veel gevallen een aanwinst.
Lees hier een aantal bruikbare tips om nieuwe medewerkers te binden aan jouw onderneming.
Bron: Reiswerk.nl