We zijn het jaar pas net begonnen maar hoeven ook nu niet stil te zitten. Vrije tijd lijkt een steeds belangrijker onderdeel van ons leven te zijn, het aanbod van concepten, producten en diensten groeit dan ook nog altijd. Goof Lukken, oprichter van het platform Vrijetijdskennis, deelt zijn visie over trends in 2024 op leisure gebied.
Mixed Reality
De toenemende invloed van kunstmatige intelligentie maakt het mogelijk om de bezoekerservaring op maat te maken. Een voorbeeld hiervan is het Dali Museum in de Verenigde Staten, waar de schilder dankzij nieuwe technologie weer tot leven komt. Voor de ondernemer een unieke kans om reallife en digitalisering samen te brengen tot unieke ervaring voor de gast.
One-stop experiences
De gast wil steeds meer alles op één plek beleven. Op één locatie dus een beleving (excursie, activitiveit) met toegang tot horeca, retail en mogelijkheid tot overnachten. Hierbij is een goede mix van (afwisselende) bezienswaardigheden, evenementen, cultuur en natuur van belang.
Type vakantie
Nederlanders staan bekend om hun actieve reiscultuur, zowel binnen ons eigen land als daarbuiten. Ook in 2024 zal deze trend, ondanks de inflatie doorzetten. Ons eigen land wordt weer de belangrijkste bestemming voor korte vakanties. Vooral generatie Z reist meer en vaker dan anderen en kiezen duidelijk voor een uitgemeten balans tussen werk en genieten. Ook dit jaar blijft kamperen en glamping onverminderd populair. De grootste groei is te zien bij campers, het bezit hiervan verdubbelde de afgelopen 10 jaar van ruim 65.000 naar 167.000. De hang naar avontuur en ontsnappen aan de stedelijke omgevingen is een blijvende trend.
Budget voor reizen blijf een ‘issue’
Ondanks de hernieuwde reislust blijft budget een uitdaging voor sommige reizigers. Reizigers zullen dan nu ook vaker voor een ‘Staycation’ of low budgetvakantie (last-minute) kiezen. Of ze blijven thuis, verluxen hun huis en plannen kleine uitjes als dagjes weg of naar horeca en attracties.
Kortom: vrije tijd wordt een steeds belangrijker en groter onderdeel van ons leven. Een goede mix van horeca-, retail-, cultuur- en vrijetijdsvoorzieningen is daarbij essentieel om de bezoeker te vermaken en aan de behoefte te voldoen.
Lees het hele artikel hier.
Bron: nritmedia
Publicatiedatum: 10 januari 2024