15 september 2022
Maar liefst 74% van de Nederlandse consumenten geeft aan het aankoopgedrag deels of volledig te willen aanpassen ten gunste van duurzaamheid. Een kans die veel bedrijven zien en aan willen grijpen. 60 % van de bedrijven in Nederland is actief bezig met duurzaamheid. Opvallend is dat slechts 5% van deze bedrijven de duurzame operatie op orde heeft. Ook op Texel is duurzaamheid een belangrijk onderwerp onder de ondernemers en de toeristen. Veel kansen dus om uw bedrijf te onderscheiden door de impactstrategie direct te laten aansluiten op de merkstrategie. Welke kansen en uitdagingen komt u daarin tegen?
Onderscheidt u met de juiste kennis
Met uw bedrijf bent u gespecialiseerd in uw product of dienst. Duurzaamheid of sociale impact hoort daar niet vanzelfsprekend bij. Actief kennis opdoen en inwinnen over de mogelijkheden om te verduurzamen is dus de eerste stap. Zoek een expert op het gebied van duurzaamheid die uw marktstrategie kan versterken en waarmee u zich onderscheidt van vergelijkbare bedrijven.
Denk verder dan de eerste stappen
Veel bedrijven kiezen ervoor om het bedrijfspand te verduurzamen en hun footprint te verbeteren. Dat is een eerste stap naar duurzaamheid, maar niet genoeg om te transformeren naar een toekomstbestendige organisatie. Er moet opgepast worden voor de kans om niet gezien te worden als greenwasher.
Merk- en marketingstrategieën kunnen juist een grote rol spelen bij langlopende duurzaamheidskeuzes in het bedrijf. Door duurzaamheid een vaste plek in de strategie te geven, wordt de motivatie groter om bij elke toekomstige beslissing na te denken over dit onderwerp. Zo wordt duurzaamheid logischerwijs meegenomen in elke stap van het bedrijf en kan er op het gebied van duurzaamheid net dat extra stapje gezet worden. Naast het verduurzamen van het bedrijfspand, wordt zo ook de supply chain, de logistiek en de bedrijfscultuur meegenomen.
Co-creatie maakt het mogelijk
Verduurzamen betekent voor veel bedrijven ook veranderen. Veranderen kan voor alle betrokkenen spannend zijn. Het kan dan lijken alsof er weinig draagvlak is. Draagvlak kan gecreëerd worden door alle betrokken mee te laten denken. Laat iedereen zich verantwoordelijk voelen voor het proces van verduurzaming.
Lees hier het volledige artikel op Frankwatching.com.