Trend Nieuwe arbeidsvoorwaarden

Trend Nieuwe arbeidsvoorwaarden

9 november 2023

Ieder jaar lanceert Food Inspiration een Trendreport. Een boek vol trends, cijfers en ontwikkelingen die relevant zijn voor de foodservice voor de komende jaren. Wij lichten regelmatig één van de trends uit. De trend waar wij dit keer aandacht aan besteden is ‘Nieuwe arbeidsvoorwaarden'.

Krapte op de arbeidsmarkt

De trend 'Nieuwe arbeidsvoorwaarden' heeft alles te maken met personeelstekort. Vrijwel alle kanalen binnen foodservice en foodretail hebben hier momenteel mee te maken. Het huidige personeelstekort is een gevolg van enerzijds het verminderde aanbod van medewerkers door de vergrijzing, en anderzijds de toegenomen vraag vanwege de groeiende economie. De krapte op de arbeidsmarkt was nog nooit zo groot. Hoe moet je hiermee omgaan? Wat moet je werknemers bieden en hoe wordt je een goede werkgever? En hoe wordt je een plek waar (jonge) mensen willen werken? Food Inspiration zegt: "door je als bedrijf te focussen op diversiteit, gelijkheid, inclusiviteit en veel ruimte en vrije tijd voor de medewerkers."

Wat wil Generatie Z?

Generatie Z is de jonge generatie die geboren zijn tussen 1996 en 2015. Het zijn mensen die in 2023 tussen de 8 en 27 jaar oud zijn. Daarmee is dit de generatie die op dit moment een eerste baan zoekt. Dat zoeken van een baan werkt voor hen overigens vaak radicaal anders dan dat de arbeidsmarkt gewend is. Wil je als werkgever aantrekkelijk zijn voor de nieuwe generatie, houd dan dus rekening met de wensen van deze Gen Z’ers. Het zijn de nieuwe arbeidsvoorwaarden van de toekomst. 

Afbeelding1

Voorbeeld case restaurant NOMA***

Gerenommeerd restaurant NOMA*** sluit eind 2024 de deuren vanwege de arbeidsomstandigheden. Chef-kok René Redzepi, medeoprichter van NOMA***, benadrukte de behoefte aan een andere aanpak vanwege de lange werkuren, de hoge werkdruk en de minimale ruimte voor fouten. De sluiting markeert een belangrijk moment in de gastronomische wereld en weerspiegelt een toewijding aan zelfreflectie en een verschuiving naar duurzamere praktijken. NOMA***, geopend in 2003, verwierf wereldwijde invloed met zijn New Nordic Manifesto, waarin werd gepleit voor een duurzame, seizoensgebonden en lokaal geproduceerde keuken. Lees er meer over in dit artikel. 

 

Lees hier nog meer over dit thema op www.foodinspiration.com

Bron: Foodinspiration

Image

Inschrijven nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws, cijfers en onderzoeken over het toerisme? Meld u dan hier aan voor de maandelijkse KADO Texel Nieuwsbrief.

Image

KADO Texel is een overzichtelijk platform met relevante en actuele informatie voor Texel over het toerisme en aanverwante branches. Het platform is een samenwerking tussen het Texels Ondernemers Platform (TOP), TESO, VVV Texel en Gemeente Texel.

Image
Image
Image
Image