Trend Klimaatneutraal als nieuw normaal

Trend Klimaatneutraal als nieuw normaal

9 februari 2023

Food Inspiration presenteert het nieuwste Trendreport voor 2023, hierin staan diverse trends, cijfers en ontwikkelingen die relevant zijn voor de foodservice. Wij lichten regelmatig één van de trends uit. De eerste trend waar wij aandacht aan besteden is ‘Klimaatneutraal als nieuw normaal’.

Belangrijke trend voor 2023: klimaatneutraal als nieuw normaal

Wat houdt klimaatneutraal eigenlijk in? Neuraal is als het ware de nullijn, als een bedrijf of consument iets afneemt van de aarde of C02 bijvoorbeeld uitsloot ben je klimaatnegatief en als je iets toevoegt aan de aarde, bijvoorbeeld een boom planten ben je klimaatpositief. En klimaatneutraal is dat je dus dat je op de nullijn uitkomt of zelfs streeft om klimaatpositief te zijn.

Hoe stappen zetten?

Het klimaatprobleem wordt groter en de voedingsindustrie speelt daar een grote rol in. Benieuwd welke stappen jij kunt zetten? Hierbij een aantal tips:

  • Minder dierlijke producten consumeren: dat kan leiden tot een daling van 40% van de totale uitstoot van broeikasgassen.
  • Zie in dat je een bijdrage zal moet leveren: alleen gezamenlijk (overheid, boeren, supermarkten en consumenten) lukt het om de duurzaamheidsplannen te halen.
  • B Corp-certificering: hiermee kun je laten zien dat je als bedrijf niet alleen financiële waarde, maar ook ecologische waarde nastreeft.

Foodbedrijven die hun verantwoordelijkheid nemen

Een aantal voorbeelden van foodbedrijven die hun verantwoordelijkheid nemen en duurzame ambities hebben:

  • Boerenbedrijf Kipster met C02-neutrale eieren
  • Supermarktketen Lidl laat vanaf 2022 geen fruit en groenten meer transporteren per vliegtuig. 
  • Gastrobar GREEN op de Zuidas is volledig klimaatneutraal
  • Alle horecalocaties van yoghurtketen YB zijn klimaatpositief -> Bekijk hier hoe YB dat voor elkaar kreeg

Zo zijn er nog veel meer voorbeelden, die lees je in deze artikelen op foodinspiration.com:   

Bron: Food Inspiration

Image

Inschrijven nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws, cijfers en onderzoeken over het toerisme? Meld u dan hier aan voor de maandelijkse KADO Texel Nieuwsbrief.

Vul uw e-mailadres in
Invalid Input
Image

KADO Texel is een overzichtelijk platform met relevante en actuele informatie voor Texel over het toerisme en aanverwante branches. Het platform is een samenwerking tussen het Texels Ondernemers Platform (TOP), TESO, VVV Texel en Gemeente Texel.

Image
Image
Image
Image