3 april 2023
Uit het Nationale Social Media Onderzoek 2023, uitgevoerd door Newcom Research, blijkt dat TikTok en Instagram enorm groeien. Ook WhatsApp en YouTube groeiden allebei. Facebook en Twitter lijden flink verlies, LinkedIn blijft ongeveer gelijk en BeReal komt op plek 9 binnen in de top 10 van social media platforms. Ook blijkt dat social media meer worden gebruikt dan het jaar ervoor, waarbij de grootste stijging terug te zien is in de leeftijdsgroep 20 tot 39 jaar.
40 plussers vs. tieners
Alle leeftijdscategorieën laten een stijging zien in de tijd die men op social media doorbrengt. Alleen zijn er wel verschillen in soorten platforms die worden gebruikt. Zo valt op dat de groep 40-plussers meer platforms zijn gaan gebruiken, bij tieners daalt dit juist. Het Instagram gebruik in zijn totaliteit groeit, maar hier zie je dat Instagram onder tieners terrein verliest. Daar zit de groei met name bij de oudere leeftijdsgroepen. Tieners zijn actiever geworden op nieuwe platformen. Zo is het gebruik van BeReal hoog, net als bij TikTok en Snapchat.
6 belangrijke socialmedia-trends voor 2023
Ruim 1200 socialmedia-marketeers wereldwijd hebben aan HubSpot laten weten welke trends ze zien voor 2023. Dit zijn de 6 belangrijkste trends:
- Bouwen aan een community: Facebook en Instagram lijken hiervoor het meest effectief als platform
- Social commerce wint het van webshops: er is een toenemende populariteit in het kopen en verkopen op social media
- Short-form video is het meest gebruikte contentformat: ze zorgen voor een hoge betrokkenheid en hebben hoge ROI
- Grappige en herkenbare content is favoriet: authenticiteit scoort!
- Social search verslaat zoekmachines: social media wordt steeds vaker gebruikt om naar merken te zoeken
- AI op social media: het wordt o.a. ingezet voor AI-gegenereerde afbeeldingen of teksten
Lees hier meer over het Social Media Onderzoek 2023
Lees hier meer over de socialmedia-trends
Bron: Frankwatching