1 september 2023
Het bleek al uit de Monitor Texelbezoek cijfers van Q2 (men gaat minder uit eten) en ook landelijk is deze ontwikkeling terug te zien, zo meldt het CBS. Nederland zit in een recessie en dat is te merken in de horeca. "De tijd van 'mensen komen toch wel' is echt voorbij", aldus diverse horeca-kenners.
Als restaurants prijzen zouden berekenen die zorgen voor goede winstmarges, dan zouden er nog minder mensen komen. Een biefstuk van € 32,50 vinden mensen simpelweg te duur. Winstmarges staan enorm onder druk. Maar het herstel is wel ingezet, geeft KHN-voorzitter Marijke Vuik aan. Het is van belang dat ondernemers eerlijke prijzen vragen en gasten bijvoorbeeld iets extra's geven. Dat kan bijvoorbeeld door je te onderscheiden door uitstekende service.
Grote veranderingen horecabranche verwacht
Gijsbregt Brouwer is foodtrendwatcher en oprichter van culinair platform De Buik. Hij verwacht grote veranderingen in de branche. Zo denkt hij bijvoorbeeld dat meer zelfstandige ondernemers gaan samenwerken om te overleven. Overigens zal Gijsbregt Brouwer aanwezig zijn als jurylid op Texel Culinair en hier ook met deelnemers in gesprek gaan. Wellicht kan hij tips & tricks aan u geven waarmee u kunt inspelen op actuele ontwikkelingen.
KHN sluit hierbij aan door te stellen: "Ondernemers moeten er met hart en ziel ingaan of inpakken en wegwezen.”
Al deze ontwikkelingen leiden er waarschijnlijk toe dat er landelijk flink wat horecazaken zullen afvallen. Die er niet meer voor willen (of kunnen) gaan. Ook hierover schreef De Ondernemer een artikel.
Kortom, het is een roerige tijd voor veel horecaondernemers.
Lees het hele artikel op www.deondernemer.nl
Bron: De Ondernemer