12 december 2022
De inflatie en stijgende gas- en energieprijzen hebben steeds meer invloed op de keus van Nederlanders om uit eten te gaan. Dit vormt een steeds groter risico voor de horeca. Bijna twee derde van de Nederlanders vindt uit eten gaan intussen te duur geworden.
Uit onderzoek van FoodServide Instituut Nederland (FSIN) blijkt dat vooral generatie Z en millennials aangeven dat uit eten gaan voor hen te duur is geworden. Naast de gevolgen voor de consument is te zien dat ook veel horecagelegenheden afgelopen jaar de prijzen verhoogd hebben als gevolg van stijgende inkoopprijzen, hoge energierekeningen en het personeelstekort in de branche.
Alternatieven voor uiteten
Uit het onderzoek van FSIN blijkt dat Nederlanders vrij makkelijk kiezen voor alternatieven voor het uiteten gaan. Dit is vooral te zien onder de Millennials en generatie Z. Populair zijn thuisbezorging, kant-en-klare maaltijden of gewoon zelf koken.
Opvallend eetgedrag
Opvallend uit het onderzoek is het eetgedrag van de millennials en generatie Z in vergelijking met oudere generaties. Eten draait voor de jongere generaties veel meer om samenzijn met vrienden en even ontsnappen aan het drukke leven. Het is voor ondernemers enorm belangrijk om in te spelen op de wensen van deze generaties. In 2030 bestaat meer dan de helft van de volwassen bevolking in Nederland uit de millennials en generatie Z. Zeker in deze tijd moet de horeca de consument ervan overtuigen dat een avondje uiteten gaan de meerprijs ten opzichte van een avondje thuis waard is.
Lees het hele artikel van NRIT hier.