Btw-verhoging logies drijft vakantiegangers naar buitenland
Featured

Btw-verhoging logies drijft vakantiegangers naar buitenland

De coalitie is van plan om het btw-tarief voor overnachtingen in hotels en andere logiesverstrekkers vanaf 1 januari 2026 te verhogen van 9% naar 21%. Dit plan roept grote zorgen op binnen de toeristische sector. Uit onderzoek van Ipsos blijkt dat 40% van de Nederlanders overweegt hun vakantieplannen te wijzigen, waarbij velen overwegen om goedkopere buitenlandse bestemmingen te kiezen. Voor huishoudens met lagere inkomens is de impact het grootst, terwijl hogere inkomens minder geneigd zijn hun reisgedrag te veranderen.

Hoewel het kabinet met de btw-verhoging extra belastinginkomsten wil genereren, waarschuwt ABN AMRO dat de overheid zich mogelijk rijk rekent. Toeristische regio’s zoals bijvoorbeeld de Waddeneilanden kunnen inkomsten mislopen door een daling van het aantal binnenlandse toeristen, terwijl landen als Duitsland en België kunnen profiteren door aantrekkelijkere verblijfskosten. In het artikel van ABN AMRO valt te lezen dat de  Rijksoverheid berekend heeft dat het aantal overnachtingen met 6,75% daalt als logiesverstrekkers een deel van de btw-verhoging zelf opvangen. Op Texel zijn jaarlijks zo'n 4.100.000 overnachtingen (bron: Gemeente Texel), met een gemiddelde nachtprijs van 127 euro. Dit zou betekenen dat wanneer de btw verhoogd wordt, Texel zo'n € 35.147.250 aan inkomsten per jaar misloopt(!).

Het btw-tarief van 21% geldt in de plannen voor logies voor kort verblijf zoals hotels, vakantiewoningen, B&B’s, pensions, hostels, accommodaties die via platforms worden verhuurd en gemeubileerde stacaravans. Het btw-tarief voor kamperen blijft 9%.

Economische gevolgen voor de toeristische sector|
De impact van de btw-verhoging beperkt zich niet alleen tot vakantiegangers, maar kan ook bredere economische gevolgen hebben. Lokale ondernemers en toeristische bedrijven die afhankelijk zijn van binnenlands toerisme kunnen geconfronteerd worden met dalende inkomsten, wat weer negatieve gevolgen kan hebben voor de werkgelegenheid en de lokale economieën in toeristische gebieden. Vanuit Texels perspectief geldt dit nadrukkelijk voor horeca en retail, maar zeker ook andere sectoren, aangezien 75% van de eilandeconomie direct of indirect gelieerd is aan het toerisme. 

Het Ipsos-onderzoek wijst uit dat 12% van de Nederlanders helemaal niet meer in eigen land op vakantie zou gaan als deze btw-verhoging door ondernemers wordt doorberekend in de overnachtingsprijs. Hierdoor dreigen meer uitgaven naar het buitenland te verschuiven, wat mogelijk zorgt voor minder belastinginkomsten voor de Nederlandse overheid.

Petitie tegen de btw-verhoging
Destinatie Nederland, het landelijk netwerk van destinatie- en citymarketingorganisaties, waar VVV Texel ook onderdeel van uitmaakt, en HISWA-RECRON hebben al actie ondernomen om dit kabinetsvoornemen te herzien. Zie ook eerdere berichtgeving op deze website. Zij zijn bezorgd dat de geplande btw-verhoging de concurrentiepositie van Nederland als toeristische bestemming zal verzwakken. De wet is echter nog niet definitief; de Tweede en Eerste Kamer moeten het wetsvoorstel nog goedkeuren.

Bron: Ipsos I&O Publiek, ABN AMRO Bank
Publicatiedatum: 26 september 2024

Image

Inschrijven nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws, cijfers en onderzoeken over het toerisme? Meld u dan hier aan voor de maandelijkse KADO Texel Nieuwsbrief.

Vul uw e-mailadres in
Invalid Input
Image

KADO Texel is een overzichtelijk platform met relevante en actuele informatie voor Texel over het toerisme en aanverwante branches. Het platform is een samenwerking tussen het Texels Ondernemers Platform (TOP), TESO, VVV Texel en Gemeente Texel.

Image
Image
Image
Image